Pagina's

maandag 12 september 2022

Weekend weg

We gingen dit weekend op pad. Man moest zaterdag tafeltennissen in Schiedam en 's avonds was er nog een feest van een vriendin van mij in Brabant. 

Tijdens zo'n toernooi zit ik niet in de zaal. Niet alleen is dat (voor mij) op den duur saai, de stoelen en banken zijn verschrikkelijk, als je er een hele dag op zoet brengt. Hard met name. Niet te doen. Voorgaande toernooien in Schiedam vermaakte ik mij uitstekend in het stadje zelf. Er zijn veel historische gebouwen en bruggetjes, een feest om doorheen te lopen en te ontdekken. De vorige keer dat we er waren, zaten we nog vol in de coronarestricties, nu kon ik overal zonder afspraak in. Maar nu was er de hielspoorrestrictie. 

Nadat ik man 's morgens de goede richting naar de sporthal gewezen had, hij is niet zo goed in routes vinden, zocht ik een café waar ik zou kunnen zitten. Zo vroeg was er nog niet veel open, maar gelukkig wel mijn favoriete plek sinds de vorige keer, ZaVor Coffee Experience, heerlijke koffie, 44 soorten thee en recht tegenover boekhandel Het Schiedams Boekhuis. Oh en heerlijke cakejes! Daarnaast een heerlijk bank en zachte stoelen, niet van die houten planken waar ik het nog geen half uur op uithoud. Kortom, hier kon ik wel wat tijd zoet brengen. En dat deed ik dus ook.

'Afrikaans' interieur van ZaVor met ruwe muur en veel giraffes en olifanten

Nadat ik een uurtje had zitten lezen, ben ik straat overgestoken naar de boekwinkel. Daar ben ik zeer geslaagd (denk ik, dat is natuurlijk pas zeker wanneer de boeken daadwerkelijk gelezen zijn én ze ook fijn waren). Om toch wat van Schiedam te zien én om ook wat boeken kwijt te raken, deed ik een klein rondje. Eigenlijk wilde ik naar een Minibieb waar ik twee jaar terug geweest was, maar al eerder kwam ik ééntje tegen. Dat scheelde weer een hoop lopen! En de tas werd lichter. 

Gracht van Schiedam met een minibieb van blank hout en ook een blankhouten Rietveldstoel

Aan het eind van het rondje nog een poging gedaan het museum te bezichtigen, maar er zaten al heel veel stappen op en ik had de moed niet. Daar waren wél harde stoeltjes, dus eerst zitten en dan museum trok me niet aan. Terug dus naar eerder genoemd café, lekker plaatsgenomen op de bank, tosti besteld en Verlichting van Stephen King uitgelezen. Daarna toch maar de houten bankjes in de sporthal voor lief genomen. Man was helaas al snel uitgeschakeld, dus konden we weg. (voor mij iets minder helaas) 

Tosti, gemberthee en op de achtergrond de boekhandel

 's Avonds het feest. Gelukkig kon ik zitten. Dat was fijn, maar het nadeel is dat je niet met iedereen in gesprek komt. Toch heerlijk om vriendinnen weer eens te zien. En ja, weer is de afspraak gemaakt om weer eens écht bij elkaar te komen. Hopelijk lukt dat snel. 

Een vriendin bracht ons terug naar het hotel gelukkig. Het was maar een kwartier lopen (als je in één keer goed loopt, ik bleek ook niet zo goed in route te zijn deze zaterdag) maar dat was eigenlijk al wel teveel. De Naproxen doet zijn werk goed, als het gaat om de pijnstilling van de hielspoor, dat was vandaag fijn, maar dit aanbod mocht ik natuurlijk niet afslaan. En zij kwam er toch langs. 

Zondag stond in het teken van de terugreis en vooral uitrusten. 

2 boeken, 3 dwarsliggers en 4 soorten thee


2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk uitje lijkt me dat! Op die manier ga je gezellig samen uit, maar toch ook een beetje apart. Ik kan me voorstellen dat het fijner is om zo'n stadje te verkennen dan de hele dag op een harde bank te zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, we doen het al heel lang zo en het is altijd leuk en gezellig. Ik vind het nóg iets leuker als ik mobieler ben. Ik heb zelfs een keer meegedaan met het toernooi! :-)

      Verwijderen