Pagina's

vrijdag 16 september 2022

Hooikoorts

* Ha-ha-haHATSJIEEEE *

Daarrrr ga ik weer. 

Een van de voordelen van najaar en winter is dat er geen hooikoorts is. Denkt men. Was het maar zo'n feest. 

Hooikoorts is de verzamelnaam voor allergie voor stuifmeel (pollen) van bomen, grassen en bloemen. Aan de naam hooikoorts komt men denk ik, doordat de meeste mensen last hebben van de grassen. Of doordat de meeste bloemen en bomen tegelijk met de grassen bloeien, waardoor dat voor de meeste patiënten de heftigste periode is. Gras wordt hooi, dus hooikoorts. (nouja, ik verzin ook maar wat natuurlijk)

Buiten het grasseizoen bloeit er nog veel meer en met de huidige warmere winters bloeit het één langer door terwijl het ander eerder in bloei staat. Er zijn per jaar een aantal weken dat ik géén allergiepil hoef te slikken en daar valt zelfs een deel van de zomerperiode onder (kwam ik achter toen ik vergeten was op tijd nieuwe pillen te bestellen). Toch slik ik deze pil eigenlijk het hele jaar en gedurende een aantal weken minstens twee per dag. 's Winters kan ik zéker niet stoppen.

Na veel droge weken, regent het nu weer regelmatig. Hèhè, denkt de hooikoortspatiënt dan, even geen genies. Helaas, er bloeien een aantal zeer hardnekkige planten, als het gaat om allergieën, zoals de Ambrosia en de Bijvoet. Het hoeft ook maar even droog te zijn of ik begin weer te niezen. Geen opvallende bloeiers, maar bijzonder lastig dus. (en deze hooikoortspatiënt denkt ook nog 'hè bah, regen')

Hooikoorts het hele jaar door heeft in de meer heftige periodes, nu dus, wel tot gevolg dat ik vaker een zelftestje Covid doe. Zeker nu de besmettingen ineens weer toenemen. Positieve nieuws: nog steeds negatief. Maar niesen en snotteren doe ik dus wel.

Op onderstaande pollenkalender is te zien voor welke bloemen de meeste mensen allergisch zijn en wanneer die bloeien.

Hooikoortskalender prevalin

 

 

*Gezondheid*


2 opmerkingen:

  1. Het begint bij mij (gemiddeld) in februari en eindigt in december waarbij januari ook nog wel eens lastig wil doen.
    Ik heb dit jaar wel gemerkt dat de berkenboom voor mijn huis gekapt is. Scheelt een slok op een borrel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat is fijn, dat zoiets helpt. Ik heb volgens mij niet echt bloeiende bomen dichtbij huis. Behalve dan de appelboom

      Verwijderen