Pagina's

Posts tonen met het label herinneringslaantje. Alle posts tonen
Posts tonen met het label herinneringslaantje. Alle posts tonen

vrijdag 3 april 2026

Codes en tekens (ascii)

Vroeger, voordat internet overal op de werkplek beschikbaar was en WordPerfect 5.1 het standaard tekstverwerkingsprogramma, had ik 'm altijd wel ergens paraat: de ascii codetabel. Hoe? Dat weet ik niet meer. Was het een boekje of een papiertje, had ik het opgeslagen of had iemand het me gegeven, géén idee. We spreken inmiddels ook over ruim dertig jaar terug, tenslotte. Maar één ding is zeker, zodra ik ergens een nieuwe werkplek had, zorgde ik dat ik de tabel paraat had. Misschien nam ik hem wel mee op m'n eigen floppydisk. 

Tegenwoordig, in Windows, kun je bij je tekstverwerkingsprogramma Word natuurlijk gewoon klikken op [invoegen] en dan heb je een knop [symbolen Ω*] en daaronder kun je dan weer het symbool dat je zoekt aanklikken. Simpel, maar het is af en toe wel even zoeken en als je de ascii code weet, kun je met de combinatie linker Alt + cijfers op je numeriek toetsenbord, dat symbool veel sneller produceren. En wanneer ik eens ergens op internet wil reageren, ga ik nu dus ook eerst naar Word, invoegen symbool waarna ik het weer kopieer. Best omslachtig. 

Van de week zocht ik het °, want ik wilde ergens °C neerzetten. Nu blijkt dat bij de symbolen die combinatie °C ook staat en ik vroeg me af of ik dit ook met ascii voor elkaar kon krijgen. Spoiler: dat lukt niet. Mij niet tenminste. Maar zo kwam ik wel weer bij de ascii tabel terecht. Een aantal kende ik nog, zoals de ƒ, die had ik aan het begin van mijn computer- en WordPerfect-tijd nog veel nodig, en de ±. Van de pijltjes wist ik ongeveer waar ze zaten, dus dat was altijd een rijtje afgaan, tenzij ik in één keer de goede had. 

Tekens op letters, zoals de é en de ö zijn op een gewone pc in een 'gewoon' document makkelijk te plaatsen, maar ø niet zo. Er is wel een combinatie, maar voordat ik die weer bij elkaar gezocht heb... Bij weblogger kun je de meeste tekens gelukkig ook bovenin vinden, maar nu heb ik mijn tabel weer. Zo blij. ☺

 Wat we trouwens bij WordPerfect ook hadden, was een tabel die je onder of boven je toetsenbord kon leggen, met de functies van de functietoetsen F1 t/m F12. Bijna elke toets had tot wel drie verschillende functies. De meest gebruikte wist je natuurlijk uit je hoofd, zoals opslaan en printen (F5 en shift-F7?) Kun je de functietoetsen hier nog voor gebruiken? Waarschijnlijk wel, maar ik doe alles met de muis. 

* ik heb dus 2 tabellen gevonden en bij de ene tabel is het Ω-teken Alt-234, maar op bovenstaande tabel krijg je bij die combinatie Û. Hmm Gelukkig gebruik ik dat teken niet veel, want Ω staat er niet bij. Bij die andere tabel zit ook het ≥ en ≤. en ik zie nog meer verschillen. Kennelijk heeft die andere tabel meer wiskundige symbolen. Nouja, het meeste dat ik nodig heb is er, maar die verschillen zijn raar. 

NB: ook raar dat Alt-252 de ³ geeft en Alt-253 de ². Grappenmakers.   

 

woensdag 18 februari 2026

Crea bloghop #12: Zet een stuk groente of fruit in een officiële baan aan het werk

Lange tijd deed ik mee met een Foto per dag challenge van de Australische Fat Mum Slim (#FMS). Mijn andere (foto)blog staat er vol mee. Februari 2014 gebruikte ik Jack voor de foto-opdrachten, mijn mannenbarbie of actionfiguur, hoe je hem ook maar wilt noemen. Ook bij deze dagelijkse opdracht kwam groente langs. Jack had het druk met 'create' en 'vegetable'. Helaas was hij aan het werk en maakte hij geen werktuig. 

Jack is een zwarte action figure. Deze collage heeft twee foto's. Links zie je Jack gekleed in grijze trui en spijkerbroek een courgette zagen met een klein mesje. Rechts ligt Jack hetzelfde gekleed in een ligstoel van courgette. Op de achtergrond een broccoli als struik

Dus, dat was een leuke voor het herinneringslaantje, maar hoe zet ik groente of fruit aan het werk? Wanneer je dit googled, krijg je veel informatie dat je groente aan het werk zet, door het te eten. Maar of dat zo'n gezellige creatieve oplossing voor deze opdracht is, dat betwijfel ik. Daarnaast dacht google vooral dat ik wilde weten hoe je groente óp het werk krijgt. Dat schijnt een goed en gezond idee te zijn. Mocht je werken, doe er je voordeel mee. (ik neem al op dagelijkse basis groente en fruit mee, is niet zo moeilijk)

Door te zoeken op 'Creatief met groente' kreeg ik veel meer ideeën! Wat maken mensen toch leuke dingen. Ondertussen had ik wel wat in m'n hoofd, maar ging die uitvoering ook lukken. 

 Dus ik kocht groente
Op zoek naar de goede vorm paprika, kocht ik daar wat meer van... 
Links 2 puntpaprika's, dan een doosje dunne worteltjes en dan een grote variatie aan snack paprika's

En knutselde dat in elkaar tot wat je zou kunnen zien als een medewerker in het groen.
Vervolgens zette ik de medewerker aan het werk.

Poppetje met een hoofd van een stuk aardappel, de schil is aan 1 kant het haar. Lijf is een oranje snackpaprika en de armen en benen zijn van dunne worteltjes. In de hand zit een vork, waarmee in een plant geharkt wordt.

De blog wordt wat later geplaatst dan ik wilde, want we hadden een druk weekend. 

Met dank aan Conny's Quilts en Creaties voor deze leuke creabloghop-opdracht.  


woensdag 4 februari 2026

Crea bloghop #11: retro/vintage

 vintage

Meestal gebruikt met betrekking tot verzamelobjecten en begeerde voorwerpen die niet zo oud zijn als antiek (honderd jaar). Doorgaans gaat het om voorwerpen uit de jaren veertig tot de jaren zeventig van de 20ste eeuw 

retro 

Een voornamelijk in kledingmode en interieurontwerp gehanteerde algemene stijl die wordt gekenmerkt door het teruggrijpen op eerdere stijlen die nostalgisch retrospectief zijn, met name stijlen uit het midden van de 20ste eeuw. Het verschil met 'ouderwets' is dat retrostijl niet verouderd is qua vorm of karakter, maar refereert aan een eerdere stij...
Gevonden op https://www.encyclo.nl/lokaal/11605

Ja, voordat ik me ging verdiepen in een uitwerking van deze bloghop, wilde ik eerst eens weten wat deze uitdrukkingen nou precies inhouden. Bij vintage kwam op wikipedia een hele lijst met zaken die vintage (kunnen) zijn, zoals wijn en kleding. Ook bij retro wordt al snel aan kleding gedacht. Een kledingwinkel in de Zwanestraat in Groningen staat er kennelijk ook zo in. 

 

twee staande krijtborden met tekst. Links staat: The magic of vintage shopping, the right clothes find you. Op het rechterbord staat: Een kast zonder vintage is als een lichaam zonder ziel

Het is een raar idee dat dingen die in mijn tijd nieuw en hip waren, nu louter nostalgie uitstralen. Zoals deze gettoblaster. Het was bijzonder dat deze twee bandjes kon houden én van bandje op bandje kon opnemen. Wat een vooruitgang!

Gettoblaster. Een zwart rechthoekige radio met  aan de zijkanten boxen en in het midden een klepje waar 2 cassettebandjes in kunnen

Wanneer je tegen de zestig loopt, blijkt ineens je hele jeugd retro/vintage te zijn. Wat te denken van deze kamerplanten? Die hangplanten hoorden natuurlijk in de boekenkast te staan en voor alle boeken langs te hangen. Of voor het raam in een hanger van macramé. Waarschijnlijk zijn ze nooit uit het beeld verdwenen hoor, maar wanneer ik ze in de winkel zie, dringen herinneringen zich op. Toegegeven, de geraniums onderin staan gewoon op m'n werk. 

 

Collage van 3 foto's van planten. Links boven het vaderplantje, rechts boven het Chinees lantaarntje en onder geraniums
Vaderplantje, Chinees lantaarntje en geranium

Uiteindelijk was mijn eerste plan bij dit onderwerp een kopje te tekenen, die m'n oma vroeger had. Een kopje dat in die tijd (vijftig jaar terug) al vintage was. Ik heb dat kopje niet, maar wel iets dergelijks. Oma's kopje was meer roze met een dame erop en goudkleurige randjes. 

Kop en schotel, wit met roze bloemen. Zwarte onder- en achtergrond

Afijn, tekenen is er alweer niet van gekomen. Mijn bijdrage aan de bloghop is vooral een verzameling foto's en nostalgie. Het was wel erg leuk om dit alles zo bij elkaar te verzamelen. 

 

Met dank aan Conny's Quilts en Creaties voor deze leuke creabloghop-opdracht. Ik ben weer benieuwd wat anderen ervan gemaakt hebben. 

maandag 11 augustus 2025

Wat was dat leuk!

Op zoek naar een bepaalde foto, scrol ik soms door mijn andere blog. Die met die foto's, zeg maar. Zo ook van de week, voor de bonusfoto bij het migraine-blog. Al scrollend kwam ik uiteraard langs de vele foto's met de Sonny Angels, waarmee ik een jaar lang een dagelijkse foto maakte. Of dat in elk geval probeerde. Scrollen door dat blog is een gezellige reis langs de Herinneringlaan* (Memory lane ja, haha**). 

Een 365-dagenproject. Het blijft toch kriebelen, maar het lukt me nooit. Niet elke dag een tekening, zelfs geen krabbel. Niet elke dag wat (voor mezelf) opschrijven of een foto, zelfs niet zonder dat ik ze plaats (want waarom en waarvan zou je elke dag een foto maken). Waarom wil ik het dan zo graag? Voor de herinneringen? Het terugscrollen? Het idee dat ik elke dag actief even wat anders doe dan een spelletje op de telefoon of op de bank voor de tv hangen? 

Oh, dat klinkt eigenlijk wel als een goede reden 

Dat andere blog begon zelfs als een 365-dagen project. Elke dag óf een tekening óf een foto óf een blog maken, wat variatie, me niet vastleggen bij één medium. Dit was nog voor de smartphone, dus een foto maken ging ook echt met de camera. Nét iets meer werk, maar dat was niet de reden dat ik het niet volhield. Instagram begon bij mij ook ooit als een 365-dagenproject, tenslotte. Net iets makkelijker, er hoeft geen foto overgezet te worden, geen blog geactiveerd, ook niets geworden. 

Dus blijft de vraag, waarom steeds die drang?  

  • Ik ben elke dag even met wat leuks bezig
  • Ik bekijk de wereld om me heen anders, want 'is dit een projectmoment' 
  • Terugkijken is leuk (dus eigenlijk doe ik het ook voor later?)

Waarom lukt het niet? 

  • Het blijft lastig iets élke dag te doen
  • Het is lastig elke dag iets nieuws te verzinnen en als ik nu weer begin, zullen er waarschijnlijk herhalingen komen met het project in 2023. Werkplek, boek, plantje, etc. 
  • Soms lukt het gewoon niet door gebrek aan inspiratie of leuke activiteiten, zie vorig punt

Of ik nou eigenwijs ben of dat het getuigt van een zeker doorzettingsvermogen, waarschijnlijk ga ik het binnenkort (uitstellen, nog een reden dat het niet lukt) weer proberen.  

En kijk nou...
Poppetje van ongeveer 12 cm totaal met houten hoofdje en handjes, rode gebreide coltrui, witte broek van vilt en zwarte houten schoentjes

Op m'n werk zit wel een heel leuk poppetje dat uitermate geschikt zou kunnen zijn voor een foto-per-dag projectje. Ze zit er al een tijdje. Eigenlijk al langer dan dat ik een geschikt poppetje zoek. Hoe opmerkzaam is dat van mij. 

Ze is wat warm gekleed, want eigenlijk is ze een kerstpoppetje. Misschien is het een idee om een paar van dit soort poppetjes te maken, één voor elk seizoen. Zet me gelijk weer aan het werk om iets anders te doen dan spelletjes op de telefoon of tv kijken. Of... waarschijnlijk maak ik de poppetjes terwijl ik tv kijk.  

 Het voelt nu al als een leuk project-idee dat niet uitgevoerd gaat worden, maar als ik over een (paar) jaar terugscrol door dit blog, dan is het wel een leuke herinnering. 


* Leuke naam voor een blog! 

 * * AI zegt: "Memory lane" kan op verschillende manieren in het Nederlands vertaald worden, afhankelijk van de context. De meest voorkomende vertaling is "een reis door het verleden" of "een tocht/wandeling langs herinneringen". Een meer letterlijke, maar minder gebruikelijke vertaling is "het geheugenlaantje". 

maandag 8 oktober 2018

Kinderboekenweek: voorlezen

  In 2025 stopt Hebban met de blogs op de website. Daarom kopieer ik in november 2025 een aantal oude blogs hierheen. 

Kinderboekenweek: voorlezen

op 08 oktober 2018 door   

"Mam, welke boeken heb jij ook alweer voorgelezen vroeger?". Ik kijk verbaasd op naar mijn zoon, die inmiddels met kop en schouders boven mij uitsteekt. Wat is dát nou voor een vraag? Hij blijkt een werkstuk te moeten maken voor school over zijn lees-cv en dat begint bij het voorlezen. Samen gaan we brainstormen.

We begonnen ooit met plaatjesboeken met dieren en natuurlijk Nijntje.
"Nijntje? Heb je die óók voorgelezen?", klinkt het verwonderd. Gék was hij er op, vroeger, voor zover ik me kan herinneren.

Hij herinnert zich een boek met verhaaltjes of versjes, waarin een verhaaltje met een beer, die gevallen is en z'n knie bezeerde. Daar weet ik dan weer helemaal niets meer van. Het Grote Versjesboek van Marianne Busser en Ron Schröder, dat we terugvinden in de kast, valt er vanzelf bij open. Samen genieten we van de herinnering aan We gaan op berenjacht (we gaan een hele grote vangen)Grote en Kleine Beer (die niet wilde slapen)Monkie, Tijgertje (die ook al niet wilde slapen) en natuurlijk De kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft. Vaag herinnert hij zich nog een beer, die eenden groot bracht. Nog zo'n geweldig boek van Ingrid en Dieter Schubert, waarin altijd prachtige tekeningen staan.

Het meest trots ben ik erop dat ik de héle Harry Potter-serie voorgelezen heb. Toen de films uitkwamen was zoon er eigenlijk nog te jong voor en het boek zelf lezen lukte net niet. Voorlezen dus. Ook dat was al erg spannend voor het slapen gaan, soms (en wetend dat ik snel huil bij boeken, af en toe ook behoorlijk lastig voor mij). Hun vader las Alleen op de wereld voor (waarbij ik ook weer traantjes liet, maar nu hoefden ze tenminste niet geduldig te wachten, totdat mijn stem niet meer haperde)

Van de heksenwereld komen we ook bij Hennie de Heks, boeken waar ik ook van genoot.

Boeken uit mijn jeugd probeerde ik ook voor te lezen, maar PinkeltjeValko Vos en Jip en Janneke vonden ze toch lastig. Pluk van de Petteflet was wel weer leuk, net als de gedichtjes van Annie M.G. Schmidt, die ik deels uit m'n hoofd kon. De Zevensprong was wel heel spannend, hoewel er toch wat uitleg gewenst was af en toe. Waarom moest je telefoneren in de hál?

Al met al behoorlijk voorgelezen dus. Toch heeft het van hem geen lezer gemaakt. Zoon wil best geloven dat boeken mooier zijn dan de film, maar hij is toch vooral fan van films. Voor school las hij bijvoorbeeld Silence of the lambs, ook uit mijn boekenkast, maar de film vertelde toch wel hetzelfde verhaal en veel sneller ook. Hij is van beeld, de manier waarop gefilmd wordt, het licht, de dialogen en acteurs.

Hij las nog wel de serie Deltora, De Vijf en een serie over een voetballende jongen (Snelle Jelle?) maar daarna gaf hij het lezen voor het grootste gedeelte op. Helaas. Gelukkig zijn er nog wel de warme herinneringen en een kast vol boeken.

9e8ac1299f0b9252c985513b27803bb2.jpg

(dit was een leuk stukje voor de kinderboekenweek, maar ik vergat 'm te publiceren)

(omslagfoto i

maandag 23 januari 2017

Leesclub en thema's

 In 2025 stopt Hebban met blogs op de website. Om een aantal van mijn blogs te bewaren, plaats kopieer ik ze naar deze blog. Een trip down memorylane. Dat we met thema's wilden werken, was ik helemaal vergeten. 

Reallife thrillerleesclub; thema's.

op 23 januari 2017 door   

"Hallo allemaal! Ik vroeg me af of er nog meer mensen zijn uit de stad Groningen die het leuk vinden om een paar keer per jaar over een goed boek te ouwehoeren met een fles wijn? Ik lees vooral thrillers. Herkent iemand zich hierin?"

Boeken en wijn, ik was gelijk geïnteresseerd. Als snel spraken we met een vrouw of 6 af in een café in de buurt. We leerden elkaar een beetje kennen, hadden het over wat we zelf tot nu toe lazen, en hoeveel, wat er verder voor ideeën waren en hoe de invulling zou gaan zijn. Overeenstemming was er, we gingen los.

Inmiddels zijn we ruim een jaar verder. De groep is uitgebreid tot 9 vrouwen, die er jammer genoeg niet altijd allemaal op elke avond bij zijn. We begonnen met 'Meisje vermist' van Tess Gerritsen. Daarna lazen we 'Meisje op de weg' van Michael Berg. We bleven in de meisjes met 'Bloedschande' van SJ Bolton en daarna 'Ik reis alleen' van Samuel Bjork. Ik snap nu waarom boeken voor meisjes gevaarlijk zijn, een meisje in een thriller heeft het maar zwaar te verduren.

Omdat we ongeveer 1x per maand bij elkaar komen, hebben we nu ruim 12 boeken gelezen. Ze allemaal hier opnoemen gaat wat ver en ik zou er eerst voor moeten zoeken ook. Tenslotte las ik nog ruim 30 andere boeken vorig jaar. Een nieuw boek uitzoeken is altijd weer leuk en spannend, maar soms ook lastig. In november opperde één van de dames om met thema's te gaan werken. Niet per se een nieuw boek, zoals tot nu toe, maar een boek dat past bij de tijd van het jaar. Hebben we gelijk wat meer lezersinformatie en is er waarschijnlijk geen wachtlijst bij de bibliotheek.

Deze maand is het thema 'sneeuw', het gekozen boek 'De sneeuwman' van Jo Nesbo (Noorwegen in the pocket voor de readingchallenge!) Komende themaideeën zijn: Liefde (crime passional) in februari, iets met een moeder in mei vanwege moederdag en een (vakantie-)land in juli. Voor oktober 'iets met dieren'. Daarnaast denken we aan klassiekers (ik wil Agatha Christi nog lezen tenslotte) en andere willekeurige onderwerpen. We zijn nog aan het brainstormen.

Dus,  nu ben ik aan het zoeken naar een thriller met als hoofdthema 'Liefde' voor de komende maand. Ik wist niet dat dat zo moeilijk kon zijn! Tot nu toe heb ik 'Huidpijn' van Saskia Noort.

Daarnaast zoek ik nog andere leuke ideeën voor thema's, die passen bij een bepaalde maand of gewoon algemeen gebruikt kunnen worden. Iemand een idee? We komen vanavond weer bij elkaar, dus ja, het is wat kort dag.

36ed84b1ac9b8fc4135ec55963fdd6fe.jpeg





























26-11-2025