Pagina's

vrijdag 9 september 2022

I'm happy, hope you're happy too

Het podium

Ik ben vrij vandaag. Gisterenavond was ik namelijk op stap en ik had van te voren bedacht dat een vrije dag na zo'n avond wel handig zou zijn. En inderdaad, blij dat vanmorgen om 6 uur de wekker niet afliep! Weekend nu dus. Jeej.

Een tijdje terug was er een uitnodiging vanuit onze personeelsvereniging: Wie wil er naar Bowie in concert 

... 

Ja, die reactie had ik ook. "Die is toch dood?". Dat wist ik vrij zeker, want toen hij overleed was er in het Groninger museum de tentoonstelling Bowie. Daar ging ik met een vriendin heen. Diezelfde vriendin nam ik mee naar dit concert. 

Het was geweldig. Vincent Bijlo vertelde Bowie's verhaal door middel van zijn muziek. Twee zangers en één zangeres namen de liedjes voor hun rekening. Een orkest erachter, met een wel heel enthousiast swingende dame bij de percussie. 

En niet alleen de dame van de percussie stond te swingen. Op Heroes en Changes stond de hele zaal. Ja, ik ook, al was dat misschien niet zo slim. De hielspoor dwong me ook al snel weer te gaan zitten. Waar ik ook altijd last van heb, zijn de lichten, die ze de zaal in schijnen. Mooi hoor, zo'n lichtshow, maar houdt dat op het podium. Gelukkig hoor je muziek ook goed met je ogen dicht. 

Nog een keer podium, nu met blauw licht

Na deze avond, beluister ik een aantal nummers anders. Door dat verhaal dus. Ondanks de tentoonstelling in het museum, zo druk dat ik lang niet alles meekreeg, wist ik lang niet alles over Bowie. Nu een beetje meer. Het was een bijzonder mens, maar dat wist ik zonder deze avond ook wel. 

Gitarist en toetsenist met de ogen van Bowie op de achtergrond, als achter een gordijn



-_-_-_-_-_-_-

Van de site van Martiniplaza

Ode aan iconische wereldster
Heroes, China Girl, Under Pressure en This Is Not America. David Bowie is een iconische wereldster die bepalend is geweest voor de recente popgeschiedenis. In januari 2022 is het precies zes jaar geleden dat de zanger overleed. Reden voor een waardig eerbetoon waarbij internationale topmusici zijn allergrootste hits vertolken. Een immense live band zorgt samen met een ongeëvenaard decor voor een spectaculaire ode aan één van de meest legendarische artiesten aller tijden.

Zorgvuldig auditieproces
Er is bijna twee jaar gewerkt aan de creatie van Het BOWIE Concert. Dit unieke eerbetoon wordt uitgevoerd door een cast van ruim vijftien artiesten, zangers en dansers. Ze zijn na een langdurig en zorgvuldig uitgevoerd auditieproces gecast voor deze bijzondere concertreeks. Ook het decor en de effecten zijn uniek. Het repertoire van David Bowie verdient dat en is niet zonder reden onderdeel geworden van het collectieve geheugen. De van oorsprong Britse zanger heeft de muziekgeschiedenis blijvend veranderd. Met zijn nummers, zijn verhaal en zeker ook door zijn bij vlagen excentrieke verschijning. Al deze elementen komen tijdens Het BOWIE Concert voorbij.

Feest der herkenning voor elke Bowie fan
Tijdens het ruim twee uur durende concert worden alle iconische hits in de oorspronkelijke versies gespeeld. Van Space Oddity tot Let’s Dance en Life on Mars. De show is daarmee een onvergetelijke reis terug in de tijd en een feest der herkenning voor elke Bowie fan.

Grootste eerbetoon aan David Bowie aller tijden
Drie verschillende zangers – twee mannen en een vrouw – vertolken elk een andere periode uit het leven van Bowie. Cabaretier en muziekkenner Vincent Bijlo rijgt alle nummers vakkundig en als een ware ‘rode draad’ aaneen. Informatief, verrassend en met veel humor. Het BOWIE Concert is het grootste eerbetoon aan David Bowie aller tijden en daarmee een absoluut ‘must see’ show voor elke liefhebber.

1 opmerking:

  1. Klinkt als een hele fijne avond en ook een hele fijne (vrije) dag erachteraan!

    BeantwoordenVerwijderen