Pagina's

zaterdag 24 september 2022

Nachtelijke geluiden

Zolang als ik hem ken, snurkt mijn man. Heerlijk vind ik dat en ja, dat vinden veel mensen raar van mij. Ook mijn man. Sinds enige tijd snurk ik namelijk ook. Gezellig, zou je kunnen denken, concertjes en duetten in de slaap, maar nee, man heeft er last van. Helaas. 

Foto van mij met stickers en draadjes en een kastje voor de borst: slaaponderzoek
Klaar voor slaaponderzoek

Daar moest dus wat aan gedaan. Aangezien mijn snurken (volgens mij) vooral te maken heeft met een volle neus en holtes (ik probeer het platte en viezige woord 'snot' te ontwijken, maar dat bedoel ik dus eigenlijk gewoon) ging ik naar de KNO-arts. Deze deed een onderzoek, gaf me een nieuwe neusspray en het advies dagelijks mijn neus te spoelen met zout water. Verder kon zij in de holtes geen reden tot snurken vinden. Wel kwam er nog een slaaponderzoek met kastje en draadjes en plakkers over het bovenlichaam, in de hals en op het hoofd. Hieruit kwam als conclusie: ik snurk niet. 


Dus

Dat zowel man als ik wakker worden van mijn gesnurk, dat deed er verder niet toe. Computer says no. 

De arts gaf nog wel een andere tip: oordopjes. Nee, niet voor mij de snurker, maar voor man. Zodat ik lustig door kon gaan met herrie maken en hij alsnog kon slapen. Hartstikke goed idee, ware het niet dat mijn solo's in de nacht van dien aard zijn, dat oordopjes niet altijd afdoende zijn. Een andere oplossing is een ander bed in een andere kamer. Die staat daar tegenwoordig leeg, omdat de kinderen het huis uit zijn. Heeft dat ook eens een voordeel. Maar eigenlijk vinden wij dat geen leuke oplossing. 

Snurkbeugel van doorzichtig plastic en de korfjes
Bovendien heb ik zelf eigenlijk ook wel last van mijn gesnurk. Dus ik zocht verder. Afgelopen week bestelde en ontving ik een snurkbeugel en 'pluggen' voor in de neus. Of korfjes, hoe je ze ook wilt noemen. Deze houden de neusgaten open. Heel eerlijk? Ik was sceptisch. Zo'n beugel zorgt ervoor dat je tong niet in je keel zakt en dat je huig of verhemelte meer onder spanning staat, waardoor het niet gaat trillen. Maar ik heb last van snot, toch? Daar helpt zo'n beugel niet tegen. Ik zag hoogstens het nut van die rare korfjes, waar ik verder nog nooit van had gehoord. Ze zijn er ook gewoon in maten. Bizar.

Maar nu, na drie nachten met snurkbeugel en korfjes geslapen te hebben, ben ik toch gematigd enthousiast. Man viel het al op dat het rustiger was aan mijn kant van het bed en ik, ik lijk beter te slapen! Natuurlijk is hier nog niet echt wat over te zeggen, na drie nachten, maar ik ben gematigd enthousiast. 

Met snurkbeugel en neuskorfjes zie ik er niet al te charmant uit, maar mijn man heeft mij liever stil en wat minder charmant, gedurende onze slaap, dan charmant (nouja.. daar valt weinig over te zeggen) en luidruchtig snurkend.

Man snurkt inmiddels minder, doordat hij is afgevallen. Ja, ik ben een tikje jaloers, maar vind het ook zó knap! Dus nu zou het zomaar stil kunnen zijn in ons bed, 's nachts, wanneer we beide slapen. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten