Pagina's

dinsdag 6 september 2022

Niet iedereen leest

Cover van het boek Fairy Tale van Stephen King

Deze week komt hij uit, die nieuwe King! Hij is al besteld. Als het goed is, wordt hij woensdag bezorgd en dan lig ik achter de deur te wachten, denk ik. Met m'n e-reader in de hand, want voor mijn twee fysieke leesclubs moet ik het boek nog lezen en ook online heb ik me ingeschreven voor een meeleesactiviteit. En hoe is het prettiger wachten, dan lezend in een boek? 

Zo ziet het leven voor mij eruit, wanneer ik moet wachten, lees ik. Wanneer ik me wil ontspannen, lees ik. Wanneer ik me wil informeren, kijk ik of er een boek over is of ik zoek op internet. Lezen is zo'n beetje mijn leven. 

Maar dit is niet voor iedereen het weggelegd. Ongeveer 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder in Nederland hebben moeite met lezen en schrijven. 2.500.000 mensen! Dat is ongeveer 12 procent van de bevolking. Onvoorstelbaar. Voor mij dan. Zeker tegenwoordig moet dit een enorme impact hebben. Alles moet je immers regelen via internet? Vroeger ging je nog wel eens naar een balie. Hoe doe je dat, als je niet eens snapt wat er op een website staat? 

Om deze laaggeletterdheid onder de aandacht te brengen (en te houden) organiseert de Stichting Lezen en Schrijven van 8 t/m 14 september de Week van lezen en schrijven.  Er zijn overal acties en je kunt meedoen aan een kennissessie. Wat dat dan ook is. 

Jaren terug heb ik mij al eens aan willen melden bij de Openbare Bibliotheek, bij ons gevestigd in het Forum Groningen, om mensen met laaggeletterdheid te helpen. Maar ik kan niet elke week. En dat is juist wat ze meestal zoeken, vrijwilligers die elke week beschikbaar zijn. Voor het helpen van mensen met digivaardigheden waren genoeg vrijwilligers voorhanden. Dat is op zich ook wel weer mooi. 

Om toch een beetje te helpen op het gebied van leesvaardigheden op kleine schaal, is er natuurlijk mijn Minibieb. Als 'Stationhouder' van een Kinderzwerfboekenstation krijg ik regelmatig nieuwe boeken van Stichting Kinderzwerfboek en zelf zoek ik ook nog vaak naar leuke (niet te dure) boeken voor mijn Minibieb. Zo hoop ik kinderen te stimuleren ook te gaan lezen en door op jonge leeftijd in aanraking te komen met boeken en lezen, kun je laaggeletterdheid op latere leeftijd voorkomen. 

Ondertussen is het waarschijnlijk maar goed dat ik me nog even niet aanmeld als vrijwilliger. Ik heb mij nog maar net afgemeld als vrijwilliger bij de F.E.S., omdat het me teveel werd. Voor het bezoekerscentrum Reitdiep doe ik elke week kort even wat en ik ben er twee dagdelen per maand aanwezig. Stel dat ik me nog meer op en m'n vrije dagen ga inzetten, wanneer en hoe krijg ik dan mijn boeken uit? 😁

(nee gekheid, ik blijf toch zoeken of ik hierin wat kan doen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten