Pagina's

woensdag 30 november 2022

Mijn favoriete boek van de afgelopen maand(en)

Oktober
Door een drukke eerste week in november ben ik mijn favoriete boek van oktober vergeten te beschrijven. Ik las elf boeken in oktober en daar zaten mooie bij. Zoals Natriumchloride, de nieuwste uit de serie Q van Jussi Adler - Olsen, bijvoorbeeld. Of The Match van Harlan Coben, wat het vervolg is op Wild. Boeken waar ik van genoot. 

Ook Magisch Dagboek, ontdek de heks in jezelf van Susan Smit vond ik leuk. Niet favoriet, ook niet echt een leesboek. Meer een boek om mee aan de slag te gaan. Ooit. Wanneer ik de moed vind om mijn innerlijke heks te omarmen, als ik die al heb.  

Boek Dunkelblum zwijgt

Maar deze boeken waren dus niet mijn favoriet. Dat was Dunkelblum zwijgt van Eva Menasse. Het boek speelt zich af in een slaperig stadje in Oostenrijk, vlakbij de Hongaarse grens. Onder dat slaperige uiterlijk, blijkt een geheim schuil te gaan en langzamerhand kom je erachter wat dat geheim is. 

Er zijn veel personages in het boek. Er blijkt zelfs al een .pdf op internet te staan, waarop deze beschreven staan, voor als je de draad kwijt raakt. Ik had daar geen last van, maar dat kan komen, doordat ik het in m'n vakantie las en weinig afleiding had. 

Het verhaal valt als een caleidoscoop in elkaar. Diverse levensverhalen uit Dunkelblum passen in elkaar als een grillig mozaïk. Het verhaal raast voort, dan weer die levensgeschiedenis en hop door naar de volgende. Situaties die in het ene verhaal zijdelings benoemd worden, komen in het andere verhaal door getuigenverklaring weer naar voren. Boeiend geschreven. Een aantal dingen kun je voor jezelf nog invullen. 

Ik las dit boek voor mijn leesclub en tijdens het bespreken, kwamen er nog veel dingen naar voren, die mij niet opgevallen waren of die ik vergeten was. 

Boek November
November
Nu ik toch bezig ben, beschrijf ik ook maar gelijk mijn favoriete boek van november. Aangezien ik (tot nu toe) maar één boek uit las, kan het er ook maar één zijn. Nou was dit boek waarschijnlijk toch wel als favoriet geëindigd, dus dat komt goed uit. 

Het boek heet ook November en is de nieuwste van Thomas Olde Heuvelt. Olde Heuvelt kan zich wat mij betreft meten aan Stephen King. Niet alleen qua onderwerpen, ook qua schrijfstijl. 

In dit boek maak je kennis met de bewoners van Bird Street, Lock Haven in de staat Washington. De bewoners zijn succesvol en leiden een gelukkig leven. Alles lijkt voor de wind te gaan, behalve in november. In november zijn er de Donkerder Dagen. 

Wat dat inhoudt, moet je zelf maar lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten