Pagina's

dinsdag 1 november 2022

Thee

Ik keek wel een beetje raar, een tijdje terug. Ik zat in een leuk cafétje en bestelde een thee. Kreeg ik daar een zandloper bij. 'Huh?' Ik mocht m'n (losse) thee pas uit het water halen, wanneer de zandloper helemaal doorgelopen was. Voor de smaak. 

Ik ben zelf iemand, die met losse hand kookt. Ja, ik volg globaal een recept, maar als er iets niet in huis is, vervang ik dat met iets anders. Meestal gooi ik allerlei ingrediënten bij elkaar, inclusief kruiden, en het eten varieert qua smaak van 'mwoah', naar 'hm, ja, lekker' tot 'oh heerlijk!' (hoe heb ik dat gemaakt??) 

Als ik koffie zet, zijn dat ongeveer 4 scheppen, de ene keer wat voller dan de ander, met water tot ongeveer een streepje. Thee net zo. Ik drink wel losse thee, maar ik hussel wat in het zeefje, ik weet niet precies hoeveel, het water is soms alweer van de kook af en ja, het komt voor dat ik het pas opdrink als het koud is. Vind ik ook lekker. 

Qua smaak ben ik dus niet zo heel erg kritisch. Kleffe supermarktcake of een dessert met klontjes, ik kan ervan genieten. Een zandloper naast de thee zetten, daar heb ik bewondering voor. Die inzet voor een goed product met steeds dezelfde smaak. De smaak die door leren en ervaring er als 'de beste' uit is gekomen. En voor die specifieke beste smaak dan steeds weer gaan. 

En nu werd ik laatst opmerkzaam gemaakt op het vak 'Theesommelier'. Intrigerend. Dat schijnt moeilijker te zijn dan wijnsommelier. (dit citaat kan ik dan weer niet terugvinden) En in plaats van louter de goede wijn kopen en (op een bepaalde manier bij een bepaald gerecht) schenken, moet je elke thee op z'n eigen manier bereiden. Ik weet dat er een waterkoker is, waar je thee tot een bepaalde temperatuur kunt verwarmen. Dat is dan dus ideaal, denk ik. Ik doe nu kokend water bij zwarte thee en iets afgekoeld water bij groene. Ongeveer. Globaal. Tot zover gaat mijn kennis. 

Ik ben dus niet zo kritisch. Niet kritisch, wel gek op thee. En thuis drink ik alleen nog maar losse thee. Op het werk meestal de duurdere thee, die ik zelf meeneem. En ik zou graag het verschil eens meemaken tussen 'ja, lekker thee' of 'oh wow, wat smaakt déze thee lekker!' (en ik weet hoe hij is gemaakt!)

Afijn, ik ben me nu dus aan het oriënteren. Heb nog geen prijzen bekeken. Of aantal cursusdagen/-jaren. Ik durf niet. Gewoon een beetje googlen op 'waar' en 'wat houdt het in'. Ik zie wel steeds bij de informatie staan "wat kun je worden met deze opleiding", maar daar gaat het mij helemaal niet om. Een carrière switch zit er voor mij toch niet meer in. Waarschijnlijk is dus eerst een workshop veel handiger. Om te zien of het wat voor mij is. Of het aan mij besteed is, of dat ik beter een beetje uit losse hand thee in ongeveer kokend water kan mikken. 

Ja, zou ik wel meer willen weten. Misschien word ik dan wel kritisch op m'n theesmaak. Misschien zit ik over een (paar) jaar ook wel met een zandloper naast m'n thee. Misschien ook wel niet. 


Het zaak je waar ik zat was trouwens Black and Bloom in Groningen. Een koffiespeciaalzaak. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten