Pagina's

donderdag 24 november 2022

#WOT: Overprikkeld

Overprikkeld: Bij overprikkeling worden prikkels niet goed verwerkt. Je kunt dan veel meer prikkels ervaren dan normaal of het kost meer moeite om prikkels te verwerken. Er is nog geen goede test om overprikkeling te meten en om te bepalen waarom en wanneer er overprikkeling ontstaat bij iemand.   hersenstichting.nl

tekst: Keep calm and read a book
Vroeger kon ik alles. Tenminste, dat dacht ik. Vroeger zei ik ook "eigenlijk moet ik een uur per dag lezen, om de week door te komen". Ik kon dus wel veel, maar nam ook minimaal een uur rust per dag. Met een boek. 

Vroeger kon ik overal tegen. Tenminste, dat ervoer ik zo. Vroeger zonderde ik me ook met grote regelmaat af, bijvoorbeeld als ik een tijd lang in een groep was. Met schoolreisjes van een paar dagen zat ik vaak een tijdje ergens rustig alleen. Dit was niet 'mij afzonderen', dit was 'even genieten van de zon of een vogeltje of een bloem'. 

Vroeger was ik vaak alleen thuis en ik vond het heerlijk. Toen mijn zus naar de havo ging en mijn moeder niet meer tussen de middag naar huis kon komen om met mij te lunchen, ging ik naar een net nieuwe opgezette 'overblijf in de wijk. Binnen een week vroeg ik m'n moeder of ik alsjeblieft alleen thuis mocht zijn tussen de middag. In het kleine lokaaltje kwam ik totaal niet tot rust. Het hielp ook vast niet dat de kinderen (misschien mede dankzij de 'vrije opvoeding' van de jaren '70?) over de tafel renden. En het mocht. Elke dag liet ik de honden uit, maakte mijn eigen lunch en verdiepte me in een boek. Soms ging ik naar een vriendin of zij kwam bij mij.

Vroeger nam ik kennelijk zelf al tijd voor de rust die ik nodig heb.

Tegenwoordig is het duidelijk: ik kan niet alles aan. Hoe graag ik ook een wervelende baan en een bruisend sociaal leven zou willen hebben, het gaat niet. Iets meer leven in de brouwerij en Ria ligt weer met migraine in bed. Plannen. Rustig aan. Af en toe uit de band springen en dan weer een paar dagen bijkomen. Zo gaat het nu. Als een oud wijf. 

Ik weet natuurlijk niet of ik sneller overprikkeld ben dan anderen. Ik weet wel dat ik sneller hoofdpijn heb en meer vermoeidheid ervaar dan veel mensen die ik ken. En sneller een 'brainfog' heb dan veel andere mensen. Maar misschien kunnen anderen die prikkels gewoon beter managen. Of zich ervoor afsluiten, zoals ik vaak doe voor de muziek van mijn man. 

In elk geval heb ik gelukkig een goede reden om elke dag minimaal een uur te lezen dus. 


#WOT of Write on Thursday. Een Engelse aanduiding voor iets wat ik op een Nederlands blog (Machtige Muizenissen voorheen Ipixitude) vond. Het idee is elke donderdag een blog te schrijven over het woord van die dag, dat door @ireenbertholee verzonnen wordt.   

4 opmerkingen:

  1. Zo herkenbaar dit!! Alsof het over mij gaat!

    Greetz,
    Irene
    MachtigeMuizenissen.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik voel me ook vaak helemaal overprikkeld. Wat dat betreft waren de lockdowns vanwege corona een oase van rust...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De lockdown was wat dat betreft zeker voor mij een uitkomst.

      Verwijderen
  3. Er zijn nu 100.000 meer prikkels op een dag dan ooit, een tijdje geleden, toen we jong waren.

    BeantwoordenVerwijderen