Pagina's

dinsdag 15 november 2022

Bedrijfsuitje 2019

 "We gaan in Dafjes rijden", vertel ik enthousiast aan een (jongere) collega, wanneer ik het heb over een bedrijfsuitje. 

"Wat is dat, een Dafje?", vraagt hij

Ik zie de generatiekloof als een soort krater tussen ons inslaan en kijk hem verbijsterd aan. Wat is een Dafje? Wow, waar zal ik beginnen? Ik stamel wat over 'autootje', 'variomatic' en 'net zo snel voor- als achteruit'. "Ohja, een Daftruck ken ik wel", zegt hij opgelucht. Missie mislukt.

Nou is een Dafje bij mij sowieso pure nostalgie, want mijn ex en ik hadden er vroeger één. En ik vónd het leuk, m'n kleine 46-je. Kijk 'm hier staan, in het mooie Bretagne. (jaja, onduidelijke fotovanfoto, auto in de kleur van de achtergrond, beetje jammer. Toen wist ik nog niet dat ik ooit met deze foto een punt wilde maken)


Toen er op een dag een klep door de zuiger ging (geen idee, maar de motor was kaduuk) ruilden we 'm in, met pijn in het hart. Anderhalf jaar lang was hij ons vervoer. We gingen ermee naar Bretagne en Zuid Frankrijk en hadden veel bijkijks. Ergens hoog in Zwitserland troffen we zelfs nog een Zwitserse Daf 33 in uitstekende staat. Zo leuk om te zien! En toen moest ie weg. Dat de relatie niet lang daarna voorbij was, heeft hier natuurlijk niets mee te maken, maar voor de auto hoefden we niet meer bij elkaar te blijven.

Het bedrijfsuitje was met andere collega's dan diegene die ik eerder noemde, maar ook hier was het fenomeen Daf voor een aantal nieuw. Mijn (jongere) collega's hadden er geen problemen mee mij te laten rijden. Het was even wennen, maar ging natuurlijk goed. Gas geven en remmen, moeilijker dan een botsautootje is het niet. Toch leek de auto raar op te trekken. 

Op aanwijzingen van een puzzeltocht maakten we een rit door het mooie Drenthe. Wij gingen hartstikke goed. Aan kop!


Helaas kregen we pech. Gescheurde aandrijfriem. Daarom trok het autootje ook zo raar op. Kwam vaker voor, zeiden ze van de organisatie. Sja, die Dafjes zijn natuurlijk al van een bepaalde leeftijd.

En dus zaten we daar te wachten op vervangend vervoer. Idyllisch langs een mooie vaart. Dat was op zich ook geen straf. Het weer was heerlijk. Wel frustrerend om de collega's die minder snel waren geweest, lachend voorbij te zien 'scheuren' (echt, dat kan amper in een Daf), maar mijn groepje heb ik beter leren kennen. Tot zover de teambuilding geslaagd.


Nadat de vervanging gebracht werd, reden we weer vrolijk verder. We waren niet eens als laatste binnen!


(dit uitje was in juni 2019. Vond het te leuk om niet alsnog te delen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten