Pagina's

woensdag 5 oktober 2022

Hoe is het met jouw innerlijke heks?

Heksen, ze hebben me altijd gefascineerd. Niet alleen het aspect van kunnen toveren en vliegen op een bezemsteel, wat me eng maar sowieso gaaf lijkt, nee juist met allerlei kruiden invloed hebben op het lichaam. Daar kan ik wel in geloven. Vooral ook, omdat ik weet dat verschillende moderne medicijnen afgeleide zijn van oude kruidenmengsels. De werkzame stof in aspirine is acetylsalicylzuur, dat in wilgenbast zit, bijvoorbeeld. Een werkzaam stofje uit een bepaalde hartmedicatie komt van het vingerhoedskruid of digitalis. Mooi toch?

De afgelopen maanden/jaren las ik boeken over de heksen van vroeger, waarin vooral een andere kijk werd gegeven op het fenomeen heksenverbrandingen. Mensen waren niet zozeer bang voor heksen, maar de patriarchale maatschappij was bang voor uitgesproken zelfstandige vrouwen. En welke vrouwen waren dat? De alleenstaande vrouwen, met hun eigen lapje grond, vaak aan de rand van het dorp. Vrouwen die geen man nodig hadden, dát vond de kerk en al z'n mannelijke leiders natuurlijk helemaal niets. Ieuw, een vrouw met een eigen mening! Dat kan zo maar niet. 

Susan Smit is één van de schrijfsters, die dit zo naar voren brengt. Toch noemt Smit zichzelf ook heks. Voor haar is een heks iemand die dicht bij zichzelf en de natuur staat. Iemand, voor wie de cirkel van het leven meebeweegt in het leven van alledag. De maanstanden en de seizoenen, dag en nacht, enzovoorts. Smits heks-zijn is gebaseerd op oude natuurreligies, waarin de mens onderdeel is van de natuur. 

Vorig jaar was ik bij een lezing van Smit, waar ze vertelde over haar ideeën. Deze spraken mij wel aan, hoewel ik nog weinig vertrouwen heb in voorspellende dromen of gevoelens en de wet van de aantrekkingskracht (ik las ook The Secret, gebaseerd op de wet van de aantrekkingskracht, en vond het op vele fronten verschrikkelijk. Smit is het daarin deels met mij eens, zo begreep ik) 

Naar aanleiding van de lezing kocht ik het boek 'De wijsheid van de heks'. Hierin staan veel interessante ideeën, waar ik graag meer mee zou willen doen, maar wat voor mij op den duur verzand in een 'huh, hoe, wát nou?', als ik verder lees. Halverwege het boek bedacht ik dat ik eigenlijk aantekeningen had moeten maken, maar dan gaat het zo op leren en huiswerk maken lijken. 

Vandaag kwam het nieuwste boek van Susan Smit uit en dat leek eigenlijk een beetje wat ik zocht: Magisch dagboek heet het, met als ondertitel Ontdek de heks in jezelf. Nou, dat lijkt mij wel wat. Een zelfhulpwerkboek tot heks, zonder het vliegen maar misschien met een beetje magie

De achterkant van het Magisch Dagboek met uitlegVoorkant Magisch Dagboek van Susan Smit, zacht roze met wat dieren en bomen


Zoekend op internet vind ik deze blog over een Magisch dagboek. Een soort (Art) Journal, maar dan ingezegend. Wie weet inspireert dit boek me ooit om zoiets vol te gaan houden. 



(ik kan me gewoon niet voorstellen dat het me eindelijk gelukt is, 2 foto's naast elkaar!)

(het is nu 20 januari 2023 en ik kwam erachter dat ik geen link voor het Magisch Dagboek Art Journal had toegevoegd. Nu wel, maar ik weet niet of dat het blog is wat ik toen bedoelde. Hier  en hier nog leuke tekeningen)

2 opmerkingen:

  1. Succes collega ;-)

    Susan Smit schrijft goed en weet het heks-zijn goed uit te leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt. Ik ga er kleine dingen van gebruiken, denk ik. Lang niet alles, maar zoals zij ermee bezig is, blijft me fascineren.

      Verwijderen