Pagina's

donderdag 10 november 2022

#WOT: kwaliteit van leven

Kwaliteit van Leven: Kwaliteit van leven is een subjectief begrip. Het zegt iets over hoe een persoon zijn of haar lichamelijke, psychische en sociale functioneren ervaart. Het kan daarnaast ook objectieve aspecten betreffen, bijvoorbeeld als het gaat om beperkingen als gevolg van ziekte.
www.vzinfo.nl

Dit onderwerp komt heel dichtbij en staat, gelukkig, nog ver van mij af. Dichtbij, omdat ik erover gedacht heb en inmiddels ook een en ander heb meegemaakt, de laatste jaren. Veraf, omdat ik er (hopelijk terecht) vanuit ga dat de vraag of mijn leven nog kwaliteit heeft, nog ver weg ligt. 

Over dat wat ik heb meegemaakt, van dichtbij of virtueel, wil ik eigenlijk niet schrijven. Dat gaat over anderen, niet over mij. Het is niet mijn plaats hun verhaal te vertellen, gezien door mijn bril. Toch spoken hun verhalen door mijn hoofd. 

Voor mij is duidelijk dat ik mijn leven niet in extreme pijn zou willen verlengen, wanneer ik terminaal ben. Als ik dan toch stervende ben, dan liefst een moment 'kiezen', dat het leven nog redelijk te doen is en de keus ook nog gemaakt kan worden. Geen idee wanneer dat moment is. 

Dat moment, wat ik nog wil moeten kunnen, om mijn leven nog mooi genoeg te vinden? Wil ik nog dagelijks naar buiten kunnen? Een boek kunnen lezen? Een serie kunnen kijken? In elk geval moet de pijn nog dragelijk zijn, maar tot wanneer is dat? En gaat het dan om continue pijn of pijn aanvallen van dagen? Aan beide wil ik nog even niet denken, in elk geval. 

Voorlopig heb ik een globaal idee over wat kwaliteit van leven is. Ik geloof wel, dat je je grenzen hierin kunt verleggen. Wat ik nu als schrikbeeld heb, kan, als het er langzaam insluipt, tegen die tijd best minder erg voelen. Een beetje zoals de kikker en kokend water: als je een kikker in kokend water gooit, springt hij er gelijk weer uit. Zit diezelfde kikker in koud water en warmt dat water langzaam op tot heet, dan blijft hij zitten. Kan een kikker nog uit kokend water springen? Ik heb geen idee. Maar ik kan me voorstellen dat je langzaamaan went aan steeds minder kunnen. En bij elke stap achteruit, bepaal je dan voor jezelf of je dit nog kunt hebben. Wilt hebben. 

Nouja, zo kun je door filosoferen, natuurlijk. Voorlopig zit mijn leven nog vol met kwaliteit. Ik ben alleen af en toe te moe om ervan te genieten. 

Kikker kijkt boven water uit in aquarium met nog andere slootbeestjes erbij


#WOT of Write on Thursday. Een Engelse aanduiding voor iets wat ik op een Nederlands blog (Ipixitude) vond. Het idee is elke donderdag een blog te schrijven over het woord van die dag, dat door Ipixitude verzonnen wordt.  


(gelukkig houd de WOT mijn blog nog enigszins actief... inspiratie komt vanzelf weer, toch?)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten