Pagina's

zaterdag 7 mei 2022

Zo nuttig


Gele bloemetjes
Insecten zijn nuttig. Dat kan iedereen je vertellen. Mieren, bijvoorbeeld, ruimen de boel op en het is mooi en soms ook hilarisch om ze te zien sjouwen met etensresten of blaadjes, die ze als een zeil boven zich uit tillen (en waarmee ze dan wegwaaien). Allerlei soorten bijen en vlinders zorgen voor de bestuiving van bloemen, die vervolgens weer vruchten maken voor ons om te eten. Andere bloemen worden door de wind bestoven, maar laat ik niet lullig doen. Insecten zijn nuttig. 

Maar wat is het nut van muggen, die je lekprikken en wakker houden uit je slaap? Muggen bestuiven niet. Ze zijn voer voor vogels en spinnen. Geen idee waarom vogels nuttig zijn, maar ze zijn meestal wel leuk. Spinnen zijn nuttig omdat ze insecten eten. Schiet mij maar lek. Wat is het nut van het eten van een nuttig insect? Afijn, de mug príkt me al lek en spinnen zijn ook weer vogelvoer. Maar niet die spin én die mug, die in mijn slaapkamer bivakkeren! Daar komen geen vogels!

Aangezien insecten tegenwoordig als groep een bedreigde diersoort zijn, zie ik het belang wel van het helpen van die nuttige beestjes. Het gezoem van bijen om m'n hoofd vind ik niet altijd aangenaam, maar toch laten we hier de bloemetjes vrolijk bloeien in onze tuin in plaats van ze te (laten) maaien. Van de verscheidenheid aan vlinders kan ik wel echt genieten. Er is hier een grote variatie aan gele bloempjes, afgewisseld met roze en wit. Daar tussendoor schuift regelmatig een hagedis, die ook insecten eet. (en die zelf weer vogelvoer is) 

Vraag is natuurlijk, of  het recht op overleven af moet hangen van je nut in de natuur. De mensheid als geheel is totaal niet nuttig voor die natuur, integendeel zou ik haast zeggen, maar vindt het wel belangrijk te overleven. Zeggen ze. Als je ziet hoeveel moeite ze doen om de natuur, die ze nodig hebben voor dat overleven, te vernietigen, ga je het je soms afvragen. (en ja, daar maak ik mij ook schuldig aan)

Gisteren lag ik op m'n buik op een bedje in de zon en beet een mier mij in de plooi tussen m'n dijbeen en vagina! AU! Alsof er een schaar in gezet werd (ja, vraag maar niet) Totáál niet nuttig. Hij heeft het niet overleefd. Z'n kadavertje gooide ik van me weg. Even later zag ik hoe een andere mier dat netjes opruimde. Toch best nuttig. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten