Pagina's

vrijdag 6 mei 2022

Een mening

 Een mening hebben, wie wil dat nou niet? Iedereen toch? Sterker nog, iedereen hééft wel een mening ergens over. Gebaseerd op onderbuik, feiten of het weer, maakt niet uit, meningen zijn er te over. 

Ook ik heb wel een mening, uiteraard. Je ontkomt er niet aan. Je ziet iets, denkt er het jouwe van, tadaaa.. mening. Maar er zijn een aantal zaken waar ik graag een gefundeerde mening over heb, en dat is soms een probleem. Niet de mening, wel de fundatie. 

Hoe dat zit?
Nou, voor een gefundeerde mening zijn feiten noodzakelijk. Deze feiten kun je halen uit allerlei artikelen. De feiten in die artikelen wil je dan natuurlijk weer checken, of ik dan, en zo kom je dieper en dieper in steeds ingewikkelder leesvoer. Ooit deed ik dat zonder al te veel moeite, er was ook niet zoveel voorhanden en het meeste stond in de krant of in een boek. Daarvoor ging ik bijvoorbeeld naar de bibliotheek. Tegenwoordig staan er pagina's vol op websites, en ook de betrouwbaarheid van deze sites moet weer gecheckt. Je blijft bezig. 

Het lijkt ook wel of er vroeger niet zoveel zaken waren, die een gefundeerde mening vroegen. Andere meningen, al dan niet gefundeerd, kwamen je niet dagelijks onder ogen. Hooguit eens een ingezonden brief in de krant van iemand, die ergens anders over dacht. Of er was een opiniestuk, met meerdere meningen, beide gebaseerd op feiten, en dan kon je kijken waar je het het meest bij thuis voelde. Feiten bleven vaak wel gelijk, maar meningen hoe een bepaald probleem opgelost diende te worden, waren meer aan ideeën of zelfs ideologieën gebonden. 

Dus, naast dat er veel meer zaken lijken te zijn, waarover iedereen maar meningen heeft, is er óók veel meer en toegankelijker informatie én... ik heb meer moeite deze informatie op te nemen. 

Hoe komt dat?
Onder andere brainfog of hersenmist. Lange artikelen op een beeldscherm, daar heb ik moeite mee. Ook uitgeprint gaat het niet altijd makkelijk. Ik lees een stuk en een aantal zinnen verder vraag ik me af wat ik nou las. Artikelen vergelijken is helemaal lastig op die manier. 

Gelukkig zijn er mensen die én nog scherp van geest zijn én verstand van zaken hebben. Wetenschappers. Noem me gek, maar als iemand ergens zes tot acht jaar voor gestudeerd heeft, ga ik ervan uit dat deze persoon van dat onderwerp meer weet dan een willekeurige persoon op internet, die die studie niet deed maar wat willekeurig rondklikte. In plaats van zelf een mening te vormen, ga ik dus uit van die gestudeerde persoon. 

Dan zijn er nog gestudeerde personen, die elkaar tegenspreken. Ergerlijk! Gelukkig heb je mensen, die er dan weer voor gestudeerd hebben deze feiten en meningen door te spitten en ze vervolgens in handzame en leesbare artikelen te zetten. En daar ergens kom ik dan binnen. Als er mensen zijn die die artikelen duiden. Gefundeerde artikelen dus. 

Naast al die gefundeerde en geopinieerde meningen, zijn er ook nog mensen, die hun mening als feit poneren en er stellig van overtuigd zijn, dat dat een normale zaak is. Deze mensen zoeken ook op internet naar feiten, maar geloven liever geen wetenschappers. En terwijl ze van onderbuikfeit naar onderbuikfeit klikken, komen ze steeds dieper in een online fabeltjesfuik, zoals Arjan Lubach dat zo mooi noemde (in 2020 al). 

Met verbazing lees en zie ik soms, wat deze mensen geloven van wat voor mij zo duidelijk nooit zou kunnen. Hoe ze complot na complot aanhangen, doordat ze ooit ergens iets aanklikten wat voor hun logisch klonk. Maarja, zo kijken zij dan weer naar mijn mening, snappen ze niet dat ik iets totaal anders denk, vinden ze dat ik 'onderzoek' moet doen zoals zij en zo praten mensen langs elkaar heen. 

Wat ik verdrietig en angstig vind, is dat mensen vanwege hun mening bedreigd worden. We leven in een vrij land en hoe moeilijk ik het soms ook vind bepaalde meningen te begrijpen, iedereen heeft recht op zijn of haar mening. Sommige mensen zal ik vanwege hun mening mogelijk ontlopen. 

Inmiddels is het alweer 20 jaar geleden dat Pim Fortuyn overleed omdat iemand het niet met hem eens was. En het lijkt steeds erger te worden. Steeds meer politici moeten beschermd worden, omdat ze bedreigd worden vanwege hun mening. Afschuwelijk. Iedereen mag zijn of haar mening verkondigen en ik mag het daar dan geheel mee oneens zijn. Dat is toch geen reden om iemand te bedreigen. 

Maar dat is mijn mening. 

Minion met 'Everyone is entiteld to y opinion'



Geen opmerkingen:

Een reactie posten