Pagina's

maandag 16 mei 2022

Nieuw? Of..

Het was augustus 2020. Ik was nieuwsgierig, zag één (van de vele) reclames op facebook en besloot het eens te proberen. Zeep. 

Huh zeep proberen? Ik gebruikte toch al zeep, mag je hopen.

Ja, maar geen blókken zeep. Ergens in mijn leven zijn de stukken zeep vervangen door flessen. Shampoo heb ik niet anders gekend, denk ik. En waarom? Geen idee. Ook door reclames, waarschijnlijk. Hoe handig en goed voor de huid en lekker en.. en.. nouja, noem maar op. Maar nu is een gewoon stuk zeep ineens 'hip' en 'nieuw'. Goed voor het milieu, je portemonnee én jezelf. 

Ik was dus nieuwsgierig, dat milieu sprak me ook wel aan en ik besloot een proefsetje te proberen. 

Een gewone zeep voor wassen, dat was niet zo gek. Voelde nog steeds normaal. Maar een blok zeep voor m'n haar, dat was even wennen. En vooral de conditioner is een uitdaging. Maar het lukt, het voelt goed en de douchecabine ruikt lekker! Op de één of andere manier heb ik minder last van allergieën van deze zepen dan van de vloeibare. 

Ook mijn deo heb ik nu vervangen door een blok. Deze ruikt naar sauna! Zo fijn. Hij blijkt alleen niet helemaal goed tegen de warmte te kunnen. Vorige week viel hij bij gebruik in stukjes uit elkaar. Zo goed en kwaad als het ging, heb ik hem weer in elkaar 'gekleid' en in de koelkast gelegd. Dat kan hier makkelijk natuurlijk, maar ik weet nog niet hoe ik dat thuis ga doen deze zomer. De koelkast staat tenslotte niet in mijn slaapkamer. 

Dus, ik reis weer met een zeep in een zeepdoosje. Zoals vroeger. Het feit dat ik dat herkende, deed me beseffen dat we vroeger een blok zeep gebruikten. Voor de shampoo en conditioner heb ik blikjes, net als voor de deo. Nog een voordeel, geen vloeistof mee op reis, flessen die opengaan en de kleding eronder smeren. Nadeel: als je de zeep nat in de zeepdoos of het blikje doet, is het lastig weer eruit te krijgen. 

Of het echt goedkoper is, kan ik niet zeggen. Ik gebruikte ook nooit veel vloeibare zeep en shampoo en ook nooit echt goedkope varianten. Slechts een paar shampoos zijn echt geschikt voor mijn gevoelige huid, ook al zijn er meer die het claimen.

Ik begon met een merk, dat landelijk reclame maakt. Dit beviel heel goed. Inmiddels ben ik toch 0ver op een plaatselijk merk, de zeep wordt gewoon gemaakt in (een uitbreiding van) mijn stad! Deze bevalt steeds beter en qua milieu en 'koop lokaal' leek me dit een betere keuze. De eigenaresse brengt haar zeep zelf altijd langs. Voelt ook nog als persoonlijke aandacht. 

Dus, hoewel het nieuw was voor mij, ben ik heel ouderwets over op zeep. Echte zeep. Een aanrader. 


een college van foto's met zeep en conditioner in diverse papieren en kartonnen verpakkingen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten