Pagina's

dinsdag 31 mei 2022

Daar ga ik weer

 De enthousiasmerende mailtjes stromen alweer binnen. Het is bijna zover, leuk dat je meedoet en het aftellen is begonnen. Na een "losbandige" meimaand, waarin ik van mezelf "gewoon" alcohol mocht drinken en me tegoed mocht doen aan zoetigheid, staan de uitdagingen weer voor de deur. 

Logo Fit voor vakantie 2022 van Ik Pas
Per 1 juni begint bij IkPas "Fit voor de vakantie", een beetje mosterd naar de maaltijd voor mij, maar goed. Het gaat om het alcoholvrije idee. Over twee weken begint de suikerchallenge. Die duurt gelukkig maar een week en ik wil 'm nu al uitstellen. 

Geen alcohol blijkt bij thuiskomst gelijk al amper een probleem. Oké, ik dronk nog een paar wijntjes bij het huwelijksfeest vorige week, maar ik wisselde voornamelijk cola en bruiswater af. (aangezien ik thuis een sodastream gebruik, is 'spa' eigenlijk niet de goede aanduiding, bedacht ik me) Thuis drink ik voornamelijk thee en bruiswater met of zonder stukje fruit of smaakje.

Geen suiker is echt lastiger. De afgelopen dagen liep ik echt dagelijks te zoeken naar een zoete versnapering. Veel is er niet in huis, dat scheelt, maar maakt wel dat ik blijf zoeken. Altijd als ik moe ben, zoals nu, lijkt de behoefte aan suiker veel groter. Op tijd naar bed is dus m'n oplossing nu. Ondertussen stuurt het Diabetesfonds me mails met lekkere gerechten zonder suiker. Me daar maar eens in verdiepen dan. Daarnaast ga ik ook maar weer eens invullen bij de eetmeter van het voedingscentrum wat ik zoal eet en of er (ernstige) tekorten zijn bij belangrijke vitamines en mineralen, die voor een goede energiebalans zorgen. Tijdens de vakantie wil die balans nog wel eens uit het lood raken. Een vast ritme, zoals bij werkweken, kan dat voorkomen.

Over twee weken, wanneer de officiële suikerchallenge begint, heb ik een tweedaagse training van het werk. Waar natuurlijk cake en koeken bij de koffie en thee zijn. Als dat voor m'n neus staat, blijf ik er zo moeilijk af. En is er mogelijk ook nog geen vervanging, zoals je bij alcohol wel altijd hebt. Over alcohol maak ik me dus ook voor die dagen niet zo druk. Het lukt vast wel zonder. Beter zelfs, dan is de kans op  hoofdpijn 's morgens een stuk minder. Maar wat neem ik bij de koffie en thee?

Eigenlijk zou ik voor mezelf de challenges gisteren al beginnen. De eerste dag van de maand is een mooi startpunt maar de eerste dag van de week ook. Zoals gezegd, met alcohol was dat geen probleem, maar zowel gisteren als vandaag is er gebak op het werk. En dit weigeren lukt me (nu) niet. De drang is niet groot genoeg. Het 'dit verdien ik' en 'ach dat ene gebakje' gevoel is groter. Net als het 'neezeggen is zonde (nu kan het nog)'. 

Ja, de suikerchallenge wordt nog een uitdaging.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten