Pagina's

donderdag 22 december 2022

#WOT: Romantiek

Romantiek: is de gemoedstoestand van mensen die op emotioneel en/of erotisch vlak geestverwantschap ervaren met elkaar. Deze gemoedstoestand kan opgeroepen worden door een context die beide personen stimuleert exclusieve aandacht aan de ander te besteden en waarin beide personen zich behaaglijk voelen.
nl.wikipedia.org

Stel je voor: een open haard, dierenvelletje ervoor, paar glazen wijn, brandende kaarsen en tussen dat al, jij en je geliefde. Voor veel mensen is dat hét toppunt van romantiek. Tenminste, dat laten (Amerikaanse) films en series mij geloven. 

En dan bij ons: voor dat dierenvelletje ben ik vást allergisch, van de rooklucht krijg ik het helaas benauwd, helaas want ik ben gék op fikkie stoken, mijn man drinkt geen wijn en ja, die kaarsen zijn wel leuk.

Ik ben niet zo van het 'romantische plaatje'. Wat ik zie in de romantische films is vooral een toneelstuk. Een roos geven aan je geliefde, voor haar op de knieën met een ring, haar de drempel over dragen. Poespas. Niets voor mij. Dan wordt ook nog vaak de mán verweten dat hij niet romantisch doet, maar hállooo, we leven in 2022; wanneer kocht jij, vrouw, voor het laatst bloemen voor je man en waarom ging jij niet op je knieën? Met die ring dus hè, bedoel ik. 

Natuurlijk is het ook leuk, als zoiets spontaan en liefdevol gebeurt. En ja, op je knieën gaan kan zo'n uiting van pure liefde zijn (met ring dus!) om vervolgens te trouwen en de wereld vertellen dat je voor altijd en eeuwig bij deze persoon blijft. Hoe mooi! 

Maar dat hele romantische plaatje, waar vooral vrouwen over lijken te zwijmelen, voor mij hoeft het niet. Ik ben meer van de gezelligheid. En een diner met kaarslicht is inderdaad gezellig, maar samen op de bank je favoriete serie kijken ook. En dat blijkt dus de definitie van romantiek te zijn, als ik dat zo lees hier boven. Goh, dat wist ik niet. 

Ik heb de definitie keer op keer gelezen en ik kom daarmee niet tot dat romantische plaatje, waaraan mensen romantiek lijken te verbinden, maar ineens (b)lijken man en ik hartstikke romantisch. Ik wist het niet. En daarvoor hoefden we niet eens te trouwen. 

Ter ere van ons 25-jarig jubileum boekte man een weekend weg voor ons. Eigenlijk is dat hártstikke romantisch, natuurlijk. En lief. 


Een biertje en een rosé met op de achtergrond een brug in Porto

Voor ons horen wij gewoon bij elkaar. Dat is dus kennelijk romantiek 💖

Doe je mee?
#WOT of Write on Thursday. Een Engelse aanduiding voor iets wat ik op een Nederlands blog (Machtige Muizenissen voorheen Ipixitude) vond. Het idee is elke donderdag een blog te schrijven over het woord van die dag, dat door 
@ireenbertholee verzonnen wordt.   

1 opmerking:

  1. Zie, zo moeilijk was het nu!!

    Greetz,
    Irene
    zij van machtigemuizenissen.nl

    BeantwoordenVerwijderen