Pagina's

donderdag 8 december 2022

#WOT: Sfeervol

 Sfeervol - bijvoeglijk naamwoord uitspraak: sfeer-vol 1. wat aangenaam en gezellig aanvoelt ♢ het huis is sfeervol ingericht
Ensie.nl

December. De maand van de versieringen en gezelligheid. De versieringen moeten dan de gezelligheid vooral benadrukken. Overal lichtjes, bellen en ballen, schittering en, uiteraard, een boom. Sommige mensen zetten deze in november al op, want het is zo gezellig. Het lijkt wel of die zucht naar de lichtjes voor 5 december groter is geworden met corona en alle maatregelen. 

Ik vind het er wel gezellig uitzien. Vroeger deed ik er ook aan mee, maar eigenlijk vooral voor de kinderen. Vooral de oudste vond het géweldig. Maar ik heb dus weinig energie. En het bij elkaar zoeken van de spullen, het opzetten van de boom, het 'gezellig maken' van het huis en dat dan een paar weken later allemaal weer weghalen, ik heb er de moed niet meer voor. 

Voor mijn man hoeft het ook niet zo nodig. Die sleepte altijd braaf de spullen van en naar zolder, maar het opzetten en afbreken, daar bemoeide hij zich niet mee. 

Ik heb nog een tijdje wel wat ballen her en der opgehangen. Een klein boompje gehad, waar de lampjes al inzitten, maar dit keer komt er waarschijnlijk niet meer dan een kerstster, die we ooit van de postcodeloterij kregen volgens mij, bij de minibieb. 

Waar ik dan wél weer aan doe zijn kerstkaarten. Want kaarten zijn leuk! Die komen aan draden langs het plafond. Ja, ik moet mijn kaarten nog schrijven. Waarschijnlijk ga ik dat dit weekend doen. 

Sfeervol? Ik vind onze kamer zonder al die tierelantijnen ook sfeervol, net als de rest van het jaar. Het zo misschien wat meer opgeruimd kunnen zijn, maar dat is een ander verhaal. Voor de sfeer of gezelligheid staat er tegenwoordig wel altijd een bos bloemen op tafel. Ik verheug me al op de tulpen, die er binnenkort weer zijn. 

Verder kijk ik met bewondering naar alle sfeerverlichting, die iedereen overal aanbrengt, de versieringen die opgehangen worden en de bomen die overal ineens staan. Ja, sfeervol, in deze donkere dagen. Hoewel het bij sommige mensen zo ver gaat, dat ik er geen sfeer meer in kan vinden. Denk aan die Amerikaans 'over the top' verlichte huizen, die je in films en series wel ziet. Is dat nog sfeervol? 

Een huis bij ons in de straat komt daarbij in de buurt. Elke deurpost binnen heeft lichtjes, buiten hangt een kerstman aan de dakgoot en hangt een slee van kerstverlichting aan de gevel. Zij vinden het vast sfeervol, ik moet er niet aan denken. Nog steeds: wel bewondering voor het werk dat ze erin steken. 

Kerstversiering is gewoon niet iets, waar wij nog aan meedoen, omdat ik het niet belangrijk genoeg vind om mijn energie voor te gebruiken. Planten in huis en in de tuinkamer, dat vind ik sfeervol. Daar houd ik van. 

Ik gun iedereen wel een sfeervolle kerst. 

(Omdat ik al twee dagen snotterend en met hoofdpijn op de bank of in bed lig, heb ik nu niet de moed er nog een plaatje bij de zoeken of te maken. Geen sfeervol plaatje op het blog vandaag, maar hé, wel een blog)

 

Doe je mee?
#WOT of Write on Thursday. Een Engelse aanduiding voor iets wat ik op een Nederlands blog (Machtige Muizenissen voorheen Ipixitude) vond. Het idee is elke donderdag een blog te schrijven over het woord van die dag, dat door
@ireenbertholee verzonnen wordt.   

1 opmerking: