Pagina's

maandag 12 december 2022

Geen C, maar...

Vorige week dinsdag begon het. Snotteren, wat hoesten, keelpijn. Ik deed een coronazelftest en er was niets aan de hand gelukkig. 's Middags moest ik naar de fysiotherapeut en aangezien de klachten erger werden deed ik nóg een zelftest. Weer negatief. Pff, gelukkig. De fysio wilde voor de zekerheid toch mondkapjes op en dat snap ik wel. 

Maar woensdag werd het nóg erger en donderdag bleef ik ziek thuis met hoesten, niesen, snotteren, hoofd- en keelpijn. Symptomen probeer(de) ik te bestrijden met alles wat ik in huis heb aan medicatie en huismiddeltjes. Zo slikte ik (als gewoonlijk) m'n allergiepil, spoelde m'n neus met zout water, gebruikte (als gewoonlijk) neusspray en inhalator, daarnaast slikte ik paracetamol en vitaminepillen (als ik ziek ben eet ik natuurlijk slechter) zoog op Strepsils en drop en dronk daarbij kamillie-gemberthee met honing. Ondertussen was ik nooit verder dan een meter van een doos tissues vandaan en heb er enkele opgebruikt. Man slaapt al een paar dagen in de logeerkamer. Hij kan niet slapen door het hoesten, snotteren en snurken. Bovendien blijft hij liever wel gezond. Hopelijk gaat dat lukken. 

Niets van al die middeltjes hielp echt, natuurlijk. Mijn vader zei altijd "met middeltjes duurt het een week, zonder zeven dagen". Zaterdag leek het leven even een stuk beter. Zoals al eerder geschreven maakte ik zaadbakjes voor de vogels (die overigens weinig interesse hebben nog) maar zat tussendoor wel met suizende oren op de bank uit te rusten. Met wéér een kop kamillethee. Zondag lag ik wederom als een hoopje ellende op de bank. Weg het betere gevoel. 

Gisteren slaagde ik weer met een negatieve coronazelftest. En dat kan natuurlijk. Tijdens de pandemie was er veel minder griep, maar deze is toch weer terug. Toch.. wat is griep. Op internet las ik ooit dat je pas écht griep hebt, als je er twee weken doodziek van op bed ligt. En nee, het was geen man die dat schreef. Volgens die definitie heb ik bij mijn weten nog nooit griep gehad. En als het geen griep is, is het dus 'slechts' een 'simpele verkoudheid', aldus degene die de griep definieerde. Deze persoon vond dan ook dat mensen veeel te snel thuisblijven met die 'simpele' verkoudheid en dat te makkelijk griep noemen. 

Ik waag dat te betwijfelen. Ja, ik snap dat je met een lichte verkoudheid gewoon aan het werk kunt, maar volgens mij is er een heel spectrum tussen een lichte verkoudheid en een heftige griep. En volgens mij zit geen werkgever te wachten op een 'stoere' werkneemster, die een innige relatie met een doos tissues onderhoudt. Die hoestend, niesend en rochelend door het pand beweegt en achter haar computer zit. Die (hopelijk) nét niet van de trap duvelt, omdat ze ineens licht wordt in haar hoofd. Die bovendien hiermee gezellig haar collega's aansteekt, waardoor je na een week de hele afdeling hoestend, niesend en rochelend in het pand hebt, elk met een eigen doos tissues onder de arm. 

Ik zit dus thuis, op de bank. Dekentje over, laptop op schoot. Nu dan. Verder kijk ik duffe series, doe domme spelletjes op m'n telefoon en lees een makkelijk boek. Of ik kijk gewoon wazig voor me uit, te moe om te bewegen of wat te verzinnen, teveel aan het hoesten om te kunnen slapen. De hoofdpijn lijkt nu gelukkig weg, dan ziet het leven er altijd al wat mooier uit. 

Geen idee of ik me morgen fit genoeg voel om naar het werk te gaan. Dat is wel het makkelijke van een positieve coronazelftest: je moet thuisblijven. Of je je nu ziek voelt of niet, op het werk ben je niet welkom. Voor griep of zware verkoudheid is zo'n regel er niet. Dan maak je dus voor jezelf uit of je te ziek bent om te werken of dat het wel weer gaat. Of je werkt stoer door en steekt zonder gene je collega's aan. 

 Ik ga eerst even weer liggen. 

coronatest met 1 streepje

(een tijdje terug deed ik de zelftest en was zo warrig, dat ik dacht dat de C stond voor Corona en de T voor test... ik snapte maar niet waarom die teststreep niet kwam en of m'n test wel goed uitgevoerd was... niet echt logisch dit)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten