Pagina's

donderdag 29 december 2022

#WOT: Reflecteren

Reflecteren betekent letterlijk: beschouwen of overdenken. Reflecteren is het terugblikken op je eigen handelen en ervaringen, daarover nadenken en vandaaruit nieuwe keuzes maken. Reflectie is de motor van ontwikkeling, want als je niet terugkijkt wat anders en beter kan, zie je ook geen ontwikkelpunten.
Wijleren.nl

Zo aan het einde van het jaar reflecteer ik wat af. Mijn eerste alles zonder m'n moeder, soms komt het even binnen. Ik reflecteer op haar leven, hoe zij was, was zij kon, wat een aanwezigheid ze altijd was. En wat een gemis dat ze er niet meer is, hoewel ik vooral m'n moeder van een paar jaar terug mis. Hoe lief ook, die was ze al een tijdje niet meer. Iets wat ze heel moeilijk vond. 

Terugkijkend op het leven van mijn moeder, kan ik niet anders dan de vergelijking maken met mijzelf. Op mijn leeftijd was mijn moeder een energieke en actieve vrouw. Ze werkte 40 uur per week in een winkel, liep dus de hele dag, en voor of na die werkdag wandelde ze nog een uur in het bos. Een paar jaar later ging ze een dag korter werken, om op die vrije dag op mijn kinderen te passen. Op de kinderen van mijn zus paste ze ook regelmatig en zo zat ze op haar vrije dag meestal met 4 kinderen. Daarnaast was ze mantelzorger voor mijn oma. 

Daar steek ik enigszins schril tegen af. Ik ben blij dat ik weer 20 minuten per dag kan wandelen. Mijn werk is vooral zittend. De kinderen zijn uit huis, kleinkinderen om op te passen zijn er niet en mantelzorgen hoef ik ook niet meer. En toch heb ik geen energie over. 

Natuurlijk is dat niet mijn schuld. Maar door dit contrast in energie en gezondheid ben ik wel meer gemotiveerd om mezelf weer bij kop en kont te pakken en aan de slag te gaan. Dat is waarom ik steeds weer die moeite doe om meer te bewegen, toch te letten op gezond eten, enzovoorts. Ik wil namelijk na mijn pensioen ook nog leuke dingen doen en mijn pensioen gaat nog weer een stuk later in dan bij mijn moeder het geval was. (misschien ook niet)

Ja, dit zijn zo gedachten die door mijn hoofd gaan. Dit is hoe ik reflecteer. Maar vooral denk ik met plezier en liefde aan de tijd die ik met mijn ouders heb gehad, aan het leven dat zij hadden en hoe fijn het vroeger was. 

Reflectie in een waterplas van bomen die langs het pad staan. In de plas liggen bladeren



Doe je mee?
#WOT of Write on Thursday. Een Engelse aanduiding voor iets wat ik op een Nederlands blog (Machtige Muizenissen voorheen Ipixitude) vond. Het idee is elke donderdag een blog te schrijven over het woord van die dag, dat door 
@ireenbertholee verzonnen wordt.  

2 opmerkingen: