Pagina's

donderdag 15 december 2022

#WOT: Fijnbesnaard

Fijnbesnaard: met een verfijnd gevoelsleven
vandale.nl

Bij het woord fijnbesnaard zie ik gelijk Adriaan van Dis voor me. Een fijnbesnaarde man. Geen idee waarom. Zijn uitstraling? Zoals hij zich presenteert op tv? Met zijn zachte, beschaafde stem, mooie woorden, nette kleding. 

Kennelijk had ik een verkeerde definitie van het woord fijnbesnaard in m'n hoofd. Ik denk dus aan een persoon als Van Dis met keurige opvoeding, die hij uitstraalt. Maar ik weet natuurlijk niet hoe verfijnd Van Dis' gevoelsleven is. 

Een verfijnd gevoelsleven. Hoe is dat? Heb ik dat? Ik probeer met iedereen rekening te houden (ook met mezelf). Verder ben ik "emotioneel incontinent", zoals een vriendin dat ooit mooi verwoordde. Er hoeft maar wát te gebeuren of ik zit met tranen in m'n ogen. En dat kan iets ontroerends of zieligs zijn. Of de laatste minuten van een aflevering van Het kleine huis op de prairie, een echte tranentrekker. Toen mijn oudste naar de film Achtstegroepers huilen niet was geweest en mij vertelde dat ongeveer de laatste zin was "Achtstegroepers huilen wél", had ik tranen in m'n ogen. Ja, nu weer. Zo tranendal dus. 

Is dat fijnbesnaard? Of gewoon overdreven. Nouja, ik kan er weinig aan veranderen.

Overigens staat bij fijnbesnaard in het WikiWoordenboek 'met een subtiel gevoelsleven'. Dat zegt nog zo weinig. Ook een instrument kan fijnbesnaard zijn. Zoals deze harp, geschilderd door Charles van Beveren, een kunstschilder uit de 19e eeuw.


Fijnbesnaard of niet, ook ik zou met deze kou graag binnenblijven, net als Irene van Machtige Muizenissen, die ons vandaag weer aan de WOT hielp.  Maar ik moest vandaag werken en zometeen ga ik naar een kerstborrel van het vrijwilligerswerk. Hopelijk blijft het droog en vooral: wordt het niet glad. 

 

Doe je mee?
#WOT of Write on Thursday. Een Engelse aanduiding voor iets wat ik op een Nederlands blog (Machtige Muizenissen voorheen Ipixitude) vond. Het idee is elke donderdag een blog te schrijven over het woord van die dag, dat door
@ireenbertholee verzonnen wordt.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten