Pagina's

zaterdag 24 december 2022

Mijn readingchallenge omlaag gezet.

Challengebalk van Hebban van 2022 en medailles van voorgaande jaren eronder

Sinds 2019 staat mijn readingchallenge op 100 boeken. Een mooi rond getal, daar houd ik van. En een behoorlijke vooruitgang op de 30 die ik me in 2016 voornam. 

Reden dat ik mijn readingchallenge op 100 zette, was inderdaad dat mooie ronde getal én omdat ik het jaar daarvoor 94 boeken haalde, en daarmee 181% van het voorgenomen aantal 52. Honderd boeken waren gewoon nét die éxtra uitdaging, die ik mijzelf wilde geven. 

De jaren daarna ging het lezen op en neer. Haalde ik de 100 in 2019 met relatief gemak, in 2020 moest ik ervoor werken. Toen twijfelde ik over de volgende challenge, maar in 2021 kwam ik zelfs op de 120 boeken! Wow. 

En toen dit jaar. 
Door corona in de eerste week had ik een vliegende start in januari. Alles leek voorspoedig te gaan dus, maar ik kreeg een paar behoorlijke leesdips. In november las ik zelfs maar één boek! Ik werd hier niet zenuwachtig van, maar vond het wel tjjd om mijn challenge te evalueren. 

Het afgelopen jaar merkte ik, dat ik bepaalde boeken liet liggen omdat die mijn challenge in gevaar konden brengen. Ik kocht bijvoorbeeld het boek Receptloos van Marlies Kooiman, maar ben er niet in begonnen, want 'oh, wat dik' en 'lees ik die wel door/uit' en m'n challenge dan? Dagelijks staart het boek mij aan vanuit de kast, mij uitdagend dan toch minstens één hoofdstuk door te bladeren. 

Tijd om mij te bezinnen over mijn challenge. Waarom vasthouden aan die 100? Ik haalde er inmiddels 5 boeken af. Maar nu heb ik dus m'n challenge 'gehaald' en voelt dat als valsspelen. En met 97 gelezen boeken haal ik die 100 misschien nog, kriebelt het in mijn ahterhoofd. Misschien nog wat dunne boekjes? 

Ja ik vind het goed dat ik mijzelf uitdaag. Dat ik mijzelf ervan bewust blijf waarom ik niet lees en wat ik daarvoor in de plaats doe. Zo deed ik in november vooral duffe spelletjes op m'n telefoon, niet echt een volwaardige vervanging voor lezen, maar wel iets dat ik kennelijk nodig had op dat moment. Andere momenten dat ik minder las, was ik bijvoorbeeld in de tuin bezig of met mijn familie. En dat moet natuurlijk niet verwaarloosd worden voor een 'heilig' lezen. 

Veilig
Voor 2023 heb ik mijn challenge op 75 boeken gezet. Een veilig getal, dat ik makkelijk aankan. Maar ook een getal, waarmee ik niet het lezen kan verwaarlozen. Maar wel een getal, waarmee ik toch dat boek Receptloos met een gerust hart kan gaan lezen. 

Op naar vooral veel leesplezier in 2023 📚

1 opmerking:

  1. Ik lees zonder challenge... Maar registreer wel (ik ben alvast begonnen met 2023 want mijn agenda is ook al begonnen... hoezo vals spelen ;-0)

    BeantwoordenVerwijderen