Pagina's

donderdag 6 oktober 2022

#WOT: niet storen

Je kunt je telefoon dempen met ‘Niet storen‘. Deze modus kan geluid dempen, trillen stoppen en visuele onderbrekingen blokkeren. Je kunt zelf kiezen wat je blokkeert of toestaat.

Bij ons in de kantine staat tegenwoordig de televisie aan. Zo zie ik zijdelings wat programma's, waar ik normaal geen weet van heb. Vandaag zagen we stukjes van 'Een jaar van je leven', de variant op Big Brother en Utopia, begreep ik. Deelnemers zitten een jaar lang met z'n allen in een gemeenschap, continue camera's in de buurt met z'n allen op elkaars lip. Er zullen wel weer mensen weggestemd worden? Geen idee. Het enige dat ik kon denken was: Stééds die mensen om je heen, ik zou gék worden! Wel goed voor de kijkcijfers, want grote kans dat ik na een dag loop te gillen LAAT ME MET RUST. Tenzij ze me ergens met een boek in een hoek laten zitten, maar dat zal niet bij het format passen. Ik zag ook iets met spelletjes. Oh joy. Mij niet gezien. Ook niet voor dat miljoen, dat je ermee kunt winnen.

Op facebook zag ik ook eens een andere mogelijkheid tot het verkrijgen van een miljoen. Een jaar lang geheel alleen, of met een paar naasten, doorbrengen op een tropisch onbewoond eiland. Kijk, dát lijkt me nou wel wat. Als ik boeken mee mag  nemen dan en er (af en toe) internet is. Ik ben alleen bang dat mijn naasten hier niet voor de porren zijn.

Op zich ben ik best een sociaal mens, maar ik kan ook erg genieten van m'n rust. Het geluid van m'n telefoon staat eigenlijk altijd uit. Berichtjes krijg ik binnen op m'n smartwatch en zo kan ik zien of het dringend is of dat het wel even kan wachten. Meestal kan het wachten. Vaak reageer ik toch.

Lastig vind ik dat ik met het wegdoen van onze vaste telefoonlijn 's nachts eigenlijk niet meer bereikbaar ben. Toen m'n moeder in het ziekenhuis lag, zette ik alle WhatsAppgroepen die vaak ook 's nachts actief zijn op dempen, zodat ik m'n telefoon aan kon zetten. Maar dat doe je ook niet elke dag. Ipixitude, van de WOT, schreef over de niet-storen mogelijkheid op de telefoon. Je krijgt dan alleen meldingen van door jou uitgekozen personen. Eigenlijk moet ik dat aanzetten. Eigenlijk had me dat al heel lang geleden voorgenomen. Misschien toch eens doen. Vanavond, als ik niet gestoord word.


Zwarte kat
Malia, de zwarte kat van m'n oudste, vond mij maar storend, vorig jaar. "Laat me met rúst mens!"


 #WOT of Write on Thursday. Een Engelse aanduiding voor iets wat ik op een Nederlands blog (Ipixitude) vond. Het idee is elke donderdag een blog te schrijven over het woord van die dag, dat door Ipixitude verzonnen wordt.  

2 opmerkingen:

  1. Mijn mobieltje staat ook standaard op 'niet storen'. Ik word anders helemaal onrustig van al die piepjes en geluidjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaaaa die programma's op di tv snap ik ook absoluut niet... Wat heet, ik kijk er liefst niet naar... Zelfs mijn tv-uit-knop weet ik steeds beter te hanteren...

    Greetz,
    Irene
    https://ipixtitude.nl

    BeantwoordenVerwijderen