Pagina's

donderdag 20 oktober 2022

#WOT: Prikkels

Prikkels: Fysisch of chemisch verschijnsel dat door één der zintuigen wordt waargenomen en een reactie veroorzaakt of beïnvloedt: de causaliteit van gedrag.
www.ensie.nl

Nieuwsgierig checkte ik vandaag regelmatig Twitter en m'n mail: was het nieuwe WOT-woord er al? Na een week amper inspiratie tot schrijven te hebben, kon ik wel een prikkel gebruiken, zeg maar. En eigenlijk hoopte ik dat het zou passen bij onze huidige situatie en ik los kon gaan met de frustratie van de dag. 

Wat wil het geval? Man en ik zijn op vakantie. Wij hebben een huisje in een prikkelarme omgeving in Portugal. Ja, het is er echt rustig. De dichtstbijzijnde winkel is hier 10 kilometer vandaan en de meeste toeristische attracties nog verder. Vanuit het huis hebben we een heerlijk uitzicht op het Portugese land. Heerlijk om tot rust te komen. Op te laden. Bij te komen. 

Uitzicht vanuit onze slaapkamer over een zonnig, gloeiend landschap met kurkeiken en een grote lidcactus op de voorgrond
Zonnig uitzicht vanuit de slaapkamer

De reden van deze vakantie is dat man een houten terras/deck aan ging leggen voor het huisje, terwijl ik me bezig zou houden met lezen en huiswerk. Huiswerk? Ja, de dag voor de vakantie had ik cursus en de dag na de vakantie heb ik die ook. De cursus is de reden dat we op tijd terug gaan. 

Klinkt allemaal goed, toch? Waarom dan frustratie? 

REGEN

Niet af en toe een buitje, maar vandaag al de hele dag. Het hield het rond 15.00 uur op. Het voelt als een zomervakantie in Nederland, zeg maar. En daar worden wij geprikkeld van en totaal niet rustig en ontspannen. Man heeft sowieso al een hekel aan regen, helemaal op vakantie, maar nu kon hij niet verder met het deck. En dat deck moet wel klaar zijn voordat we teruggaan. Ik kan natuurlijk binnen ook lezen, dat heb ik ook wel gedaan, maar ik zit liever buiten in de zon. 

Uitzicht vanuit de slaapkamer, regen op de ramen
Zelfde uitzicht met regen... toch jammer

Gelukkig is het inmiddels weer droog. Man en campingeigenaar zijn weer aan het werk, ik zit te typen. 

En ja, ik weet heel goed dat er ergere dingen zijn dan regen met vakantie. De sociale media staan er vol mee. Oorlog, branden, overstromingen, aardbevingen en een jonge vrouw die met haar auto uit de bocht vloog, terwijl er een kind op haar achterbank zat. Echt, daar kan onze situatie niet aan tippen. Wat een verdriet!

Toch is het lekker om hier even stoom af te typen, terwijl man blij weer aan het zagen en schroeven is. Tot rust komen, het hoofd leeg, de spieren langzaam weer ontspannen, zodat we volgende week weer klaar zijn voor de prikkels, waarmee we in Nederland gebombardeerd worden.

Mijn stoel met daarop reader van cursus en e-reader daarachter mooi uitzicht
Prikkelarm huiswerk maken


#WOT of Write on Thursday. Een Engelse aanduiding voor iets wat ik op een Nederlands blog (Ipixitude) vond. Het idee is elke donderdag een blog te schrijven over het woord van die dag, dat door Ipixitude verzonnen wordt.  

2 opmerkingen:

  1. Ouch, regen tijdens je welverdiende vakantie, voelt niet fijn. Ook niet als men roept, na regen komt... Ik wens je veel plezier en een goede relaxmodus.

    Greetz,
    Irene
    www.ipixtitude.nl

    BeantwoordenVerwijderen