Pagina's

donderdag 3 augustus 2023

#WOT: voorspellen

Vanaf volgende week wordt het beter, voorspellen diverse weermensen en weersites. Maar wees eerlijk, veel slechter kan het toch ook niet voor een zomer? Dat is nogal makkelijk te voorspellen. 

Voorspellen: een uitspraak doen over toekomstige gebeurtenissen
bron: https://www.ensie.nl/betekenis/voorspellen]

Ik heb een hekel aan regen. Het is niet voor niets dat Portugal ons favoriete vakantieland is. Daar is het overwegend droog (behalve als wij er zijn) Een beetje regen in de zomer kan ik nog best hebben. 's Avonds liefst. Wanneer we in bed liggen. Prachtig moment voor een goede hoosbui. Dan verdampt het ook niet gelijk en heeft het de tijd de grond in te trekken. Ideaal. Voor plant en mens. Dit mens dan.

Af en toe een buitje overdag is ook geen probleem, zolang er maar (veel) droge en zonnige dagen tegenover staan. Zonder wolken, liefst. En dat wordt al lastiger. 

Op weersvoorspellingen durf ik al bijna niet meer te vertrouwen. Wanneer er "alleen in het zuidwesten" regen voorspeld wordt, kan er bij ons in het noordoosten nog maar zo een bui vallen. Soms lijkt het of elke windstreek in onze achtertuin ligt. 

En dan buienradar. Wil je wat gaan doen op een bepaald moment, omdat het dan niet regent, blijkt het hemelwater alsnog met bakken naar beneden te komen. Heb ik van horen mopperen. Zelf gebruik ik buienradar eigenlijk nooit. Ik weet wel wanneer het regent: wanneer ik naar het werk moet en wanneer ik weer naar huis mag. (niet altijd, maar zelfs een collega viel dat een keer op) 

Vorige herfst werd ons een 'horrorwinter' voorspeld. Deze zomer zouden we een 'horrorzomer' krijgen, en daarmee bedoelden ze in de winter heel erg koud met veel sneeuw en in de zomer heel erg warm. Dit soort voorspellingen kun je met een korreltje zout nemen. En zelfs dat is een verspilling van het zout. De horrorwinter hebben we niet gezien en, nouja, ik vind dit een horrorzomer, maar dat is niet wat er bedoeld werd. 

Er blijken ook mensen te zijn die dit weer wél fijn vinden. Een collega noemde het vanmiddag nog 'fijn stabiel weer'. Anderen vinden dit beter dan 30+ en zon. Hoewel ik daar totaal niets van snap, ben ik er wel blij om. Dat in elk geval íemand nog geniet van dit weer. De afgelopen jaren zijn zowel de winter- als zomerliefhebbers niet echt aan hun trekken gekomen, maar de herfstmensen konden hun hart ophalen, lijkt me.

"Heerlijk hè, dat het even wat afkoelt", hoor ik regelmatig als we na drie dagen 25+ graden weer een bui hebben. Agressief word ik daarvan. Helemaal niet heerlijk. 30+ moet het zijn en het liefst een aantal weken. Met, óké dan, heeeel af en toe een buitje. Om de regenton te vullen. 

"De komende tijd gaan we de zon wat vaker zien", zegt Weeronline. Dat kan. Elke minuut zon is al meer dan ik de afgelopen dagen zag. (mogelijk overdrijf ik wel een als het over het weer en de zonminuten gaat) Om mezelf wat op te vrolijken heb ik maar een zonnebloem gekocht. Voor in de tuinkamer, want in de tuin worden ze opgegeten door de slakken. Dat kan ik je, door ervaring wijs geworden, zo wel voorspellen. 

4 paraplus in diverse kleuren achter een haag


Doe je mee?

#WOT of Write on Thursday. Een Engelse aanduiding voor iets wat ik op een Nederlands blog (Verwondervrouw voorheen Ipixitude) vond. Het idee is elke donderdag een blog te schrijven over het woord van die dag, dat door @ireenbertholee verzonnen wordt.  (vanwege omstandigheden zal Karin tijdelijk de WOT verzorgen)

 

1 opmerking:

  1. Ga helemaal met je mee, dit is geen zomer, wel horror ;-)

    Greetz,
    Irene
    verwondervrouw.nl

    BeantwoordenVerwijderen