Pagina's

vrijdag 18 augustus 2023

#WOT: sikkeneurig

"Ria is het zonnetje van de administratie", zo zei mijn stagebegeleider 30 jaar terug. "Behalve als het regent. Dan is ze wat sikkeneurig." 

Sikkeneurig: ‘chagrijnig zijn, lusteloos zijn’.
[bron met mooie uitleg: https://onzetaal.nl/schatkamer/lezen/uitdrukkingen/sikkeneurig]

Mogelijk gebruikte hij een ander woord. 'Niet te genieten' is misschien meer van toepassing, wanneer ik net in de stromende regen gefietst heb. En die stage was op een half uur fietsen, gedurende een oktobermaand met (in mijn herinnering) alleen maar regen. Mijn mentale zonnetje kwam waarschijnlijk pas na de eerste koffiepauze op, maar dan was ik ook vrolijk. Tot ik in die stromende regen weer naar huis moest. 

Niet alleen van regen word ik sikkeneurig. Ik kan ook hellig worden, wanneer mensen (op het werk) van procedures af proberen te wijken en daarmee mij werk in de schoenen willen schuiven, dat op hun bordje hoort. Niet altijd is het fout om van procedures af te wijken en ik wil best wel eens wat voor een collega doen, maar iets afschuiven, omdat je zelf ook niet zo goed weet hoe het op te lossen of daar gewoon geen zin in hebt, terwijl dat wel bij jouw werk ('taakomschrijving') hoort, daar kan ik niet zo goed tegen. Dat aapje houd je maar lekker op je eigen schouders. 

"Ria wat zie je eruit, regent het?", lachte laatst een collega, toen ik met de gelijkenis van een verzopen kat het pand betrad. Niet goed voor mijn humeur. Helemaal niet goed voor mijn humeur. Dat heb ik hem ook, in hele nette bewoordingen hoor, verteld.  Waarna hij natuurlijk nog harder moest lachen en andere collega's op mijn natte verschijning attendeerde. 

Ach, ik kan wel tegen een grapje en ja, ik snap de lol. Toch was ik een tijdje sikkeneurig.

Zo'n aapje wil ik wel op m'n schouder


 


Doe je mee?

#WOT of Write on Thursday. Een Engelse aanduiding voor iets wat ik op een Nederlands blog (Verwondervrouw voorheen Ipixitude) vond. Het idee is elke donderdag een blog te schrijven over het woord van die dag, dat door @ireenbertholee verzonnen wordt.  (vanwege omstandigheden zal Karin tijdelijk de WOT verzorgen)

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten