Pagina's

dinsdag 16 augustus 2022

Hoe is het nu met.... (goede) gewoontes

In januari postte ik voornemens, die geen voornemens waren. Goede gewoontes noemde ik die. Misschien leuk om eens te kijken hoe het daarmee gaat, zo ruim een half jaar verder. Gewoontes om te behouden en/of nieuw aan te wennen. 

De te behouden gewoontes waren

Hersengymnastiek
Nog steeds doe ik elke dag een lesje Portugees op Duolingo, en ook de  puzzels van de dag gaan nog goed. Naast de sudoku en woordpuzzel WOW doe ik nu nog een andere woordpuzzel, woodle, een soort lingo voor zowel vijf- als zesletterwoorden. Helaas kun je er niet meer dan één per dag van elk doen. Ook ben ik begonnen met een soort sudoku-blokken, waarbij je elke dag drie simpele dagpuzzels hebt. Elke dag doe ik dus vier puzzels en een lesje. 

Beweging
Dat gaat helaas minder, door die vervelende hielspoor. Wandelen gaat niet of nauwelijks (ik moet stoppen bij pijn, het doet aldoor zeer, dus ik kan al niet beginnen) Op m'n vrije dagen probeer ik wel te fietsen, maar dat doe ik minder snel bij regen. Wel ben ik natuurlijk begonnen met yoga en de afgelopen twee weken heb ik dat zelfs een aantal keren thuis gedaan.

Wat wilde ik verbeteren?

Dagboek
Begin dit jaar begon ik met een dagboek. En dit hield ik bijna drie  maanden vol. Op 13 maart stopte het abrupt, doordat m'n moeder in het ziekenhuis belandde. Eigenlijk een moment waarop juist het bijhouden van een dagboek belangrijk kan zijn. Ik ging raar genoeg ineens weer meer bloggen. Nog één keer deed ik een dagboek revival, maar voorlopig laat ik dit toch even links liggen

Gezond eten
Altijd fijn. Basis blijft gezond, niet snoepen gaat op en neer. Ik eet nog steeds geen zakken chips leeg of repen chocolade op. Af en toe een bakje of een stukje. Zelfs mijn teveel aan snacken beperkt zich meestal tot wat meer gemengde ongezouten noten of gedroogd fruit. Niet per se ongezond, maar wel vol kilocalorieën. Een paar keer per week neem ik dan nog een paar biscuitjes. Eigenlijk is dit gewoon een behouden gewoonte, die best wel goed gaat.

Ademen
Nee, dat hele 'vijf minuten even bewust ademen' was geen lang leven beschoren. Hoewel ik weet dat zoiets goede effecten kan hebben, lukt het me niet. Vijf minuten per dag lukt me niet. Het is toch wat.

Dry january/alcoholvrij
Geen alcohol houd ik dan alweer veel langer vol dan alleen de januarimaand. Tijdens de vakantie in Portugal heb ik wel gedronken, maar ook minder dan anders, en verder nog twee keer bij een etentje. Ik heb er geen behoefte aan.

Samenvattend

In feite ga ik met de goede gewoontes best goed verder. De nieuwe voornemens zijn alweer afgezwakt. Is dit jammer? Mwoah, niet zo, denk ik. Op zich ben ik wel heel bewust bezig altijd met zo goed en gezond mogelijk te leven, met daarbij een hoop plezier. Daar gaat het toch om? En elke dag is weer een mooi moment om me een nieuwe goede gewoonte aan te leren.

Ommetjesapp van de hersenstichting weetje #31 
Hoelang het duurt om van gedrag, zoals het lopen van een Ommetje, een gewoonte te maken kan per persoon verschillen van zo'n 18 tot 254 dagen. Gemiddeld duurt het 66 dagen. Bij het creëren van een gewoonte wordt een nieuw patroon van verbindingen aangelegd in de hersenen. Dat kost tijd en herhaling, maar je hersenen zijn er superblij mee. Dus houd vol!

Helaas is mijn ervaring dat een minder goede gewoonte, zoals elke dag blijven zitten of een reep chocolade opeten, veel minder tijd nodig heeft om 'in te slijten', dan een goede gezonde gewoonte als elke dag een yoga-oefening. (ik ben nog zoekende naar een yoga-routine voor elke dag)


Malteser hondje in fietsmand

De hond was natuurlijk een goede stok achter de deur voor meerdere dagelijkse wandelingetjes. En ondanks dat ik dat 12 jaar lang gedaan heb, zijn de dagelijkse wandelingetjes zónder hond totaal niet ingesleten. Dat mis ik wel. Hier zit hij heerlijk in mijn fietsmandje, met zijn neus in de wind, tijdens een lang weekend Calantsoog vorig jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten