Pagina's

donderdag 19 januari 2023

#WOT: Humor

 "Vrouwen hebben geen humor, want als ze humor zouden hebben, zouden ze zich doodlachen om mannen"

Vroeger had ik lange tijd een vrouwenagenda. Deze agenda's hadden altijd een thema en één keer was dat humor. Eigenlijk houd ik niet van een polariserende man-vrouw opmerkingen, maar deze vond ik wel grappig. En ik heb wél humor. Dat vind ik niet alleen, want regelmatig moeten mensen lachen om mijn opmerkingen. Dat zit het wel goed, toch? 

Humor is volgens Van Dale “dat wat grappig, geestig, om te lachen is”. Wie humor heeft, heeft “oog en gevoel voor vrolijkmakende tegenstrijdigheden tussen voorkomen en bedoeling of betekenis van zaken” of, actiever, “de neiging het vrolijkmakende in gebeurtenissen het meest te doen uitkomen”
vandale.nl

Vaak zie ik ergens de humor van in. Dat wordt me niet altijd in dank afgenomen. "Jij zit me ook altijd uit te lachen", schreeuwde iemand een keer boos naar me. En op dat moment was ik niet eens de enige die moest lachen. Het had wel een vervelende ruzie tot gevolg. 

Mijn man heeft dezelfde humor. Ik denk wel dat dat ons bij elkaar gebracht heeft, ooit, vroeger. Want wat is er nou fijner dan samen kunnen lachen? (ja, ik kan nog wel iets bedenken, maar in het openbaar, zeg maar) Samen kunnen lachen, dezelfde humor hebben, het maakt dat je je thuis kunt voelen bij iemand. Je bent samen vertrouwd. Het klikte ook gelijk bij de wederzijdse families door deze zelfde soort humor. 

We denken niet overal hetzelfde over, qua humor. Het is niet altijd feest. Er zijn zeker dingen die ik hilarisch vind en man niets aan. Minions bijvoorbeeld. Andersom komt minder vaak voor. 

Onze kinderen hebben onze humor meegekregen. Logisch, zou je kunnen zeggen. Toen de oudste in therapie was, werden we erop gewezen dat we moeilijke onderwerpen misschien wat te makkelijk afdeden met humor. Dat zou kunnen. Humor helpt je met complexe emoties om te gaan, is mijn ervaring. We hebben daarna wel geprobeerd hierop te letten, maar mijn gedachtes gaan over het algemeen alle kanten op en associëren dat het een lieve lust is. En zo associeer ik dus ook de humoristische kant op, zelfs wanneer iets moeilijk is.  

Tegeltje met "Een dag niet gelachen is een dag niet gelachen"


Humor die ik niet altijd om te lachen vind, is bepaalde 'platte' humor. Ik wil niet zeggen 'mannenhumor' want ik geloof dus niet in de strakke man-vrouw verdelingen, maar bijvoorbeeld Jackass, Roasts en VI zijn niet aan mij besteed. Ook niet aan mijn man, trouwens. 

(Wat zeker een aanslag op mijn humor en humeur is, is de migraine die ik vanmiddag kreeg.. gelukkig kon ik toch nog een blog formuleren. Tenminste, ik hoop dat ik eea logisch geformuleerd heb)


Doe je mee?
#WOT of Write on Thursday. Een Engelse aanduiding voor iets wat ik op een Nederlands blog (Machtige Muizenissen voorheen Ipixitude) vond. Het idee is elke donderdag een blog te schrijven over het woord van die dag, dat door 
@ireenbertholee verzonnen wordt.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten