Pagina's

vrijdag 29 juli 2022

Hoe komt deze tegel hier?

 

Boek Etta Palm, van Nederlands eerste feministe tot staatsvijand
Boek Etta Palm van Wil Schackmann

Een tijdje terug las ik het boek Etta Palm, van Nederlands eerste feministe tot staatsvijand, geschreven door Wil Schackmann. De schrijver woont bij mij in de wijk. Etta Palm werd geboren in de Poelestraat te Groningen en leefde een groot deel van haar leven in Parijs, onder andere tijdens de Franse Revolutie. 

Zij benam een hele vergadering aan mannen de adem, door het woord te nemen. Paniek alom, de vergadering werd geschorst. In een volgende vergadering werd besloten dat een man haar speech voor mocht lezen. Niet zijzelf. Stel je voor, een vrouw. Later kreeg zij wel het woord. 

Etta wilde voor die tijd schokkende zaken, als spreekrecht voor vrouwen en onderwijs voor meisjes. Ook maakte zij zich sterk voor hulp aan vrouwen in achterstandswijken. Haar idee was dat als men tijdens de revolutie toch vocht voor gelijkheid voor iedereen, dat dat dan ook voor vrouwen moest gelden. 

De mannen moesten hier nog een (paar) honderd jaar over nadenken. Niet alle mannen overigens. Een aantal was het ook met haar eens. Op Hebban schreef ik een recensie.

Tegel Etta Palm met zelfde afbeelding als het boek en Franse tekst onderaan
Tegel Etta Palm
Rond de tijd dat ik dat boek las, werd ik erop opmerkzaam gemaakt dat bij mij in de buurt een tegel ligt met dezelfde afbeelding als op het boek. Dat was bijzonder! Ik ging op zoek en jahoor, daar lag ze, Etta Palm. Wat leuk! Maar ook: waarom hier?? Ik gooide deze vraag op Twitter en kreeg reactie van de schrijver. Ook hij wist niets van deze tegel, maar was wel enthousiast en ging ook gelijk op bezoek. 

En nu zitten wij, de schrijver en ik, met de vraag: wie heeft deze tegel gelegd en waarom juist dáár? Voor zover wij weten (en Schackmann heeft natuurlijk veel onderzoek gedaan) heeft Etta totaal geen binding met betreffende plek. Is ze hier waarschijnlijk ook nooit geweest. 

Via connecties bij de gemeente heb ik al wat vragen gesteld. Niet teveel, want stel dat iemand zegt "Etta ligt hier illegaal, wég ermee!", dat zou jammer zijn, vond ik. Maar Schackmann is inmiddels ook zó nieuwsgierig, dat ik mijn vraag van hem breder mag gaan stellen. Dus begin ik bij mijn bijna niet gelezen blog. 

Wie heeft deze tegel met een afbeelding van Etta Palm aan de Pop Dijkemaweg gelegd? En waarom juist daar?? 

Wordt hopelijk vervolgd. 

Boek en tegel
Etta Palm, boek en tegel


Achterkant van het boek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten