Pagina's

donderdag 16 februari 2023

#WOT: Selectief

 Selectief: 1) Kieskeurig 2) Kritisch 3) Onderscheid makend 4) Uitgekozen 5) Uitkiezend
www.encyclo.nl

Ik kan er niet omheen: ik moet selectief omgaan met mijn tijd en energie. Deed ik ook liever niet, maar het is niet anders. En natuurlijk heeft iedereen een eindige hoeveelheid energie, maar ik bereik dat einde wat eerder dan de meeste anderen. 

Omdat ik selectief omga met mijn tijd en energie, moet ik vaak dingen afzeggen. Keuzes maken, ga ik naar dat feestje of bij die vriendin op visite. Doe ik dat vrijwilligerswerk of kies ik voor iets minder inspannends. Dus wel twee keer per maand een paar uurtjes bezoekerscentrum, maar niet elke week voorlezen. Oeh, dat vind ik zo moeilijk. En niet elk weekend op stap met of naar vriendinnen, een museum of iets anders leuks. 

Naast tijd en energie zijn er nog meer zaken waar ik selectiever in ben geworden. Welke boeken ik koop, bijvoorbeeld. Mijn boekenkast zit vol, overvol zouden sommigen misschien zeggen, dus als ik een papieren boek koop, past deze niet meer in mijn kast. Voor een nieuw boek moet een oud boek wijken. Keuzes! Echt moeilijk. Boeken die dus nooit in mijn kast zullen komen, koop ik digitaal. Of ik leen ze bij de online bieb. Soms koop ik ze in de aanbieding, dan gaan ze daarna m'n minibieb in. 

Met de hoofdpijn van de laatste tijd, moet ik nóg selectiever worden, ben ik bang. De afgelopen weekenden deed ik leuke dingen, maar ik had ook veel hoofdpijn. Moet ik nog meer gaan afzeggen? Nog minder doen? 

Door de hoofdpijn lees ik ook minder. Ik zoek simpeler boeken, minder dik. Ook daarin maak ik andere keuzes dan voorheen. Er ligt een dik boek in mijn kast, maar ik durf er niet aan te beginnen. 

Waar ik lang niet selectief genoeg in ben is eten. Pijn, vermoeidheid en frustratie zorgen ervoor dat ik mijzelf graag verwen met wat lekkers. En dat frustreert me dan weer, wat me in een cirkeltje doet rondgaan. Gelukkig wandel ik weer, maar vaker dan één keer per dag lukt eigenlijk nog niet. Na een tweede wandeling is er een stuk meer pijn aan de hiel. 

Nouja, het gaat zoals het gaat. Ik probeer me ook zo selectief mogelijk druk te maken over alles en zoveel mogelijk leuke dingen te doen. Zo zijn de zaken die me energie kosten in elk geval wel leuk.  


 Doe je mee?
#WOT of Write on Thursday. Een Engelse aanduiding voor iets wat ik op een Nederlands blog (Machtige Muizenissen voorheen Ipixitude) vond. Het idee is elke donderdag een blog te schrijven over het woord van die dag, dat door 
@ireenbertholee verzonnen wordt.  

8 opmerkingen:

  1. Ook zo herkenbaar... vooral met betrekking tot mijn energie...
    Is het verspilling of is het het waard? ;-) Dagelijkse selectieve mogelijkheden of opties, zo je het noemen wil...

    Greetz,
    Irene
    https://machtigemuizenissen.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is het verspilling of is het het waard. Goed gezegd. Soms kom je er te laat achter dat het verspilling was, helaas.

      Verwijderen
  2. Leuk je blog te ontdekken via #wot en goed bezig met selectief zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ook hier veel herkenning (helaas? gelukkig?)

    Niet om betweterig te willen overkomen hoor maar ehhh... selectief zijn is heel goed en alleen jij weet/voelt wat kan en wat niet.. zorg aub goed voor jezelf. Je moet nog langer mee dan vandaag, toch?

    Ik kom hier lezen omdat ik zojuist de WOT ontdekte... en nu dus bijdrages van anderen ga lezen .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klopt hoor, niets mis met selectief zijn. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel herkenbaar. Vooral dat eten. Iets waar ik echt op probeer te letten want... een energieslurper.. Hoe gek het ook mag klinken.
    Sterkte met alle keuzes. Het valt lang niet altijd mee.

    BeantwoordenVerwijderen