Pagina's

zondag 26 februari 2023

Weer eens de tuin in

Plantenbak met bloeiende gouden regen bij de voordeur

 Ik zat er al een tijdje tegenaan te hikken. Een jaar of 5 om precies te zijn. (volgens man nog wel langer) Voor de deur hebben (of hadden nu eigenlijk) we houten plantenbakken staan en ondanks dat er een vuilniszak onderin lag, waren die niet waterdicht. Dit hield in dat de planten, zeker bij warm weer, maar ook als het wekenlang regende, regelmatig water nodig hadden. En dat vergat ik nogal eens. Vooral als het regende. 

In die plantenbak stond een gouden regen, die ik ooit zelf zaaide. Mijn trots. Ik had nooit verwacht dat hij in deze plantenbak zó uitbundig zou gaan bloeien, maar dat deed hij wel. En hij werd te groot, ondanks dat hij vaak geen water kreeg. 

Bloementros gouden regen

Dus, al enige tijd wilde ik én een nieuwe plantenbak voor én m'n gouden regen achter in de tuin. En vervangende plantenbakken zijn duur, diegene die ik wil dan, terwijl het leeghalen van de oude plantenbak veel energie kost. Net als het plaatsmaken in de tuin. 

Afgelopen najaar hebben we iemand gevraagd om de tuin op te ruimen. Hij snoeide enthousiast en ineens was er achterin de tuin ruimte. Ruimte voor de gouden regen, bijvoorbeeld. Dus liep ik alweer wekenlang met het plan om bakken te gaan zoeken, maar ik zag op tegen het karwei dat daarbij kwam kijken: de oude bak leeghalen. 

Vandaag was het schitterend mooi weer. De planten voor hadden al een tijd geen water gehad, dus de grond was droog. Nieuwe bak of geen nieuwe bak (dat dus), vandaag was een goede dag om de boom achterin de tuin te zetten. 

Ik vroeg mijn man mij te helpen de bak in de achtertuin te zetten. De rest zou ik zelf doen. De bak was nog best zwaar, maar met een karretje lukte dat. Ik dacht de boom zo uit de bak te kunnen tillen, maar dat viel tegen. Dus begon ik met de planten eromheen eruit te scheppen. Lavendel en salie gingen alvast de tuin in. (gisteren zette ik al gestekte lavendel en rozemarijn in datzelfde stuk tuin, goed bezig dus!) Toch kreeg ik daarna nog steeds de boom er niet uit. 

Mijn man zag mij worstelen en schoot te hulp. Na de bak te hebben gekanteld lukte het beter. Wat bleek? Ooit, toen we de bakken neerzetten, legden we klinkers onderin. Zo was de bak wat zwaarder en dus lastiger te verplaatsen en te stelen. 

Ohja. 

De wortels van de boom hadden deze klinkers compleet ingepakt en hij was dus niet zónder de klinkers op te tillen. Met ook niet trouwens. Uiteindelijk hebben man en ik de wortels met grof geweld ver teruggesnoeid. Man ging weer naar binnen (want Ajax speelde) en ik groef een kuil voor de boom. 

Het is allemaal gelukt. De boom staat en nu maar hopen dat de wortels niet té beschadigd zijn. En op zoek naar een nieuwe bak voor bij de voordeur. Er staat namelijk nóg een oude, lekke, plantenbak die vervangen moet worden. Met gouden regenboom. En deze wil ik voor laten staan. 

Maar eerst bijkomen van het werk van vandaag. 


Hier zie je onze buurkat heerlijk in de zon liggen op ons egelhuisje. De gouden regen is daar links voor geplaatst. Toen was buurkat weg. Die houdt namelijk niet van onze aanwezigheid in onze tuin. 

2 opmerkingen: