Pagina's

maandag 25 april 2022

*Schouderklopje*

De verleiding
Vorige week stond er op m'n werk suikerbrood en banketstaaf  voor m'n neus. Ik nam niets. NIETS! Vervolgens kwam er iemand met een tompoes, of ik die wilde... Echt niet?? Zeker weten? Normaal ben ik niet zo standvastig, en dat weten ze, maar toen wel. Ik nam hem niet.


Ik was buitensporig trots op mezelf. Omdat ik dit voor m'n suikerchallenges nergens af kan vinken, heb ik bij IkPas een 'Koning Nee' badge geactiveerd. Die maak ik met de alcohol toch niet op, want ik kom maar niet in de verleiding. Heb er ook nog steeds niet echt trek in. In suiker wel. Vooral 's avonds vraag ik me wel eens af hoe ik dit kan vervangen. 

Ook tijdens het afgelopen weekend weg heb ik geen alcohol of suiker genomen. Geen aperitiefje of wijntje bij het uit eten, terwijl ik niet hoefde te rijden, geen toetje naderhand. Wel een radler 0,0, dat is eigenlijk wel weer suiker. Maar.. niet m'n koekje bij de koffie (vond m'n man wel lekker), geen hagelslag op brood, hoe lekker ik dat ook vind op een croissantje. 

Nog steeds gaat het vrij makkelijk. Gewoon niets is voor mij toch makkelijker dan misschien af en toe. Voor zolang het duurt, blijft daar als bezwering achteraan komen. Ik merk nog steeds dat suiker veel meer dagelijks langskomt. Dat ik vaak op een dag de beslissing 'Ja of Nee' moet nemen. Met alcohol is dat eigenlijk alleen in het weekend. En dan nog niet, als we thuisblijven. In elk geval niet bij de kassa van een willekeurige winkel (paaseitjes) of op m'n werk. 

Voordelen
Merk ik voordelen van geen suiker? Ik lijk minder hoofdpijn te hebben. Nou is mijn hoofdpijn sowieso grillig aanwezig, dus is het moeilijk in te schatten. Ook is m'n hoofdpijn vaak gerelateerd aan de cyclus, en ook die is grillig. Altijd al geweest, momenteel weet ik er niets meer van, hoe die gaat. 

Verder gaat slapen nog net als anders. Ik val niet af (integendeel, misschien doordat ik ter vervanging nu vaker noten neem?), m'n huid is niet mooier en ik voel me niet fitter. Hetzelfde riedeltje eigenlijk weer als eerder dus. 

De trek in zoete tussendoortjes blijft. Of, niet zozeer in een zoet tussendoortje, maar een niet te omschrijven 'iets'. Noten vervangen dat niet, fruit ook niet echt. En dat terwijl ik al heel lang niet dagelijks een zoet tussendoortje nam.

Vakantie en de challenges
Volgende week heb ik vakantie. Qua suiker- en alcoholrestricties heb ik nog niets gepland. Eens kijken of er behoefte is of niet. Ik ben van plan niets te nemen, zolang het weigeren nog zonder al te veel moeite lukt, maar als ik echt zin heb in een rosé of toetje, dan neem ik die gewoon.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten