Pagina's

zaterdag 29 juli 2023

Epifanie (blog de zomer door)

Ik meldde mij aan voor Ik blog de zomer door van Met-K.com. (weer) Een stok achter de deur om de zomer bloggend door te komen. Als je je aanmeldt, krijg je elke week een schrijfopdracht toegestuurd en dan heb je een week om je blog te schrijven. Een week! Dat moet lukken, dacht ik. 

De zomervakantie
Sommige mensen hebben tijdens vakantie ineens een helder gevoel en ze weten, vanaf nu gaat het hélemaal anders. Ze zien iets of iemand tijdens hun vakantie, er is een belevenis die alles in een ander daglicht zet en vanaf nu volgen ze hun (nieuwe) droom. 

Ik ben niet één van die mensen. 

Ik geniet tijdens vakantie, doe zo min mogelijk. Lees boeken, bekijk een stad, zit gezellig op terrasjes en doe energie op voor 'het echte leven' dat onherroepelijk weer zal komen. Dat echte leven is ook niet zo heel erg actief, maar bestaat natuurlijk wel uit regelmaat met werk, sport (nu even niet) en vrijwilligerswerk. En boeken. 

Het enige dat ooit dicht bij in de buurt van zo'n Aha-erlebnis kwam, was mijn realisatie dat ik wat aan m'n conditie moest gaan doen toen ik in Frankrijk een berg niet opkwam. In 2017 was dat. Gelukkig bleek tijdens een uitje naar Monaco, een paar dagen later, dat het op zich wel meeviel, maar daarna ben ik wel gaan wandelen en..., nouja dat heeft niet echt geholpen hè. Wel een tijdje, uiteraard, maar na 2018 ging het bergafwaarts. 

Afgelopen vakantie zat ik wel te wachten op een Eureka! moment. Tijdens de vier weken Portugal had ik twee keer hoofdpijn. Van die twee keer lag het één keer heel duidelijk aan teveel alcohol, de andere keer kan dat laatste likeurtje de dag ervoor ook mede de oorzaak zijn geweest. Hoe kwam het dat ik van minimaal twee keer migraine per wéék naar nog geen twee keer migraine per máánd ging? Lag het aan de medicatie, waar ik vlak voor m'n vakantie mee begon? Was het het matige alcoholgebruik (om de paar dagen een paar wijntjes) waar ik de ultieme ontspanning van kreeg? Portugal en het huisje zelf? Geen idee. Maar thuisgekomen werd ik al snel weer met hoofdpijn wakker.

Toen kreeg ik een soort van epifanie ná de vakantie. Zou (een deel van) mijn hoofdpijn kunnen liggen aan een te lichte slaapkamer? We hebben namelijk geen gordijnen en zeker met zonnig weer is dat 's morgens vroeg al heel licht. En juist aan de kant waar het licht vandaan komt, zit mijn hoofdpijn. 

Hmmm, wat te doen. 

Ik besloot tot een test-case en kocht slaapmaskers. Ja, gelijk twee, zoals ik wel vaker doe, omdat ik slecht ben in keuzes maken. Eén van katoen en één van zijde, dat klinkt wel luxe en dus passend bij zo'n masker. Na een week is nog lastig te zeggen of het daadwerkelijk helpt, maar ik ben nog niet weer met het gevoel van spijkers boven m'n rechteroog wakker geworden. Zou het echt zó simpel zijn? 

Ik in bed met slaapmasker op. Vage slechte kwaliteit foto


Overigens was deze blog al eerder af, maar ik had er een week voor en een beetje spreiding is wel fijn. WOT ging voor op donderdag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten