Pagina's

donderdag 11 mei 2023

#WOT: Moederdag

Karin blogt neemt tijdelijk de WOT over en haar eerste woord is Moederdag.  

Moederdag is een feestdag die wordt gevierd ter ere van het moederschap en de invloed die moeders hebben op de samenleving
[bron: wikipedia]

Mijn eerste herinneringen aan Moederdag zal zijn dat ik op school een schilderijtje voor m'n moeder maak met twee paddenstoelenhuisjes. Vorig jaar werd dit pas weggegooid, nadat ik er eerst een foto van maakte. Lange tijd hing hij ergens bij m'n ouders in huis en op het laatst lag hij in de la, waar wij hem vorig jaar na het overlijden van mijn moeder vonden. 51 jaar later! 

Daarnaast was Moederdag hectisch. We moesten uiteraard naar beide oma's om een bosje bloemen te brengen. En één van die oma's woonde op anderhalf uur rijden. Daarnaast was mijn vader ook nog altijd het weekend van of na Moederdag jarig. Net als z'n broer. Hectisch dus. 

Jarenlang deed ik m'n best om in elk geval naar m'n moeder te gaan, op deze speciale dag. Of ging ik naar m'n vaders verjaardag? Meestal kwam dat op hetzelfde neer, want nu woonde ik op afstand van mijn ouders en was het niet direct mogelijk om twee keer in één week op visite te gaan. 

Met schoonfamilie, die ik vervolgens weer jaren later gratis bij mijn man kreeg, vierde Moederdag groots. Of dat leek zo, omdat het een grotere familie is dan ik gewend was in een kleiner huisje. En ze kwamen allemaal. Ja, druk weekend voor ons. En 24 jaar terug deden we daar nog een schepje bovenop: onze jongste zoon werd één dag voor Moederdag geboren. Die dag kwamen de moeders en mijn oma bij mij, dat scheelde dan weer, maar de jaren die volgenden was Moederdag en het weekend ervoor of erna niet direct de rustigste periode van het jaar. 

Hoe anders is dat nou. Geen oma's meer en geen schoonmoeder, m'n jarige vader er niet meer en vorig jaar ook mijn moeder overleden, anderhalve maand voor Moederdag. Deze dag viel dit keer op mijn zoons verjaardag en al met al was het een aparte dag. Zijn verjaardag hebben we wel gevierd, maar beide zonen wonen niet in de buurt. Aan Moederdag werd niet veel aandacht besteed. Uiteraard kreeg ik lieve appjes. 

Dat is mijn beschrijving en ervaring met Moederdag. Er echt veel bij voelen, doe ik niet. Misschien vanwege de hectiek die er altijd omheen hing. Gezellig, maar verder net kerst, want in de drukte van het 'we moeten overal heen en bij iedereen langs', kun je vergeten waar het om draait (in mijn ogen) even met en bij je moeder en familie zijn. En dat, dat kan altijd. Dat hoeft niet per se de tweede zondag van de maand. 

Neemt natuurlijk niet weg dat ik blij ben met alle aandacht en cadeautjes die ik eventueel zou krijgen op deze dag, maar qua liefde en waardering hoeft dat niet per se op dan. En ja, ik denk ook even aan de moeders voor mij, maar ook dat doe ik op andere dagen op willekeurige momenten. 

Mijn eerste Moederdag cadeau voor mijn moeder


 Doe je mee?
#WOT of Write on Thursday. Een Engelse aanduiding voor iets wat ik op een Nederlands blog (Verwondervrouw voorheen Ipixitude) vond. Het idee is elke donderdag een blog te schrijven over het woord van die dag, dat door 
@ireenbertholee verzonnen wordt.  (vanwege omstandigheden zal Karin tijdelijk de WOT verzorgen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten