Pagina's

donderdag 6 april 2023

#WOT: Lummelen

Ik wilde deze blog al eerder vandaag schrijven, maar ik was een beetje aan het lummelen en zo kwam ik er niet toe. 

Lummelen” is een Nederlands woord dat gebruikt wordt om een activiteit of gedrag te beschrijven waarbij iemand doelloos, zonder duidelijke reden of richting rondhangt, niets doet of zich verveelt. Het kan bijvoorbeeld gaan om tijd doorbrengen zonder specifiek doel, onproductief zijn of zonder enige activiteit tijd verdrijven. Het woord wordt vaak gebruikt om aan te geven dat iemand niets doet of zich verveelt, en kan zowel positief als negatief worden opgevat, afhankelijk van de context. Zo kan het bijvoorbeeld als positief worden gezien om af en toe te lummelen om even te ontspannen of te genieten van vrije tijd, maar kan het negatief worden gezien wanneer het lummelen leidt tot uitstelgedrag of verwaarlozing van belangrijke taken.|
chat.openai.com

Ik ben er goed in, lummelen. Beetje hangen op de bank, beetje voor me uitstaren of een (domme) romcom op tv kijken. Spelletjes doen op de telefoon. Wel slimme spelletjes hoor, waarvan het best goed is (zou kunnen zijn) dat ik de dagelijkse puzzels bijhoud, maar op een gegeven moment is het ook eigenlijk wel klaar. 

Ledigheid is des duivels oorkussen

Met die zinssnede is een groot deel van Nederland opgevoed, heb ik begrepen. Ik niet. Mijn ouders, overigens best actieve mensen, verstonden gelukkig ook de kunst van het lummelen. Even helemaal niets doen. Of.. is zitten op een bankje in de zon, genieten van je tuin wel lummelen? Of is dat gewoon je tijd hartstikke goed besteden? En is voor je uitstaren, denkend aan een nieuw project niet hartstikke productief? Als je dat project tenminste ook uitvoert, ooit.  

Ik heb niet zoveel energie als andere mensen lijken te hebben. Het lummelen is voor mij soms bittere noodzaak. Met een boek in de hand lijkt zitten op de bank al een stuk minder nutteloos, dus daarmee is lezen een goede invulling van mijn tijd. 

Vervelen doe ik mij tijdens het lummelen eigenlijk nooit. Ik ben goed gezelschap en mijn hoofd is nooit stil. Misschien lummel ik helemaal niet, maar zit ik gewoon aandachtig te luisteren naar mijn innerlijke stemmen. 


Deze varkens zijn meesteressen in lummelen, maar voor één hen is het daarmee eerst gedaan, want er zijn biggetjes!



 Doe je mee?
#WOT of Write on Thursday. Een Engelse aanduiding voor iets wat ik op een Nederlands blog (Machtige Muizenissen voorheen Ipixitude) vond. Het idee is elke donderdag een blog te schrijven over het woord van die dag, dat door 
@ireenbertholee verzonnen wordt.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten