Pagina's

vrijdag 12 februari 2016

Confronterend

[Mijn activiteiten] 26 januari: Ria heeft een boek op de plank 'ben ik aan het lezen' gezet.

Het is inmiddels al half februari en op de 'ben ik aan het lezen'-boekenplank is niets veranderd. Toen ik dit jaar met de readingchallenge begon, dacht ik heel optimistisch dat ik wel voor 52 boeken kon gaan, 1 boek per week. Voor de zekerheid, omdat ik nou eenmaal niet elke week veel tijd aan lezen kan besteden, ging ik voor iets minder. Een haalbaar doel moest je stellen en dat deed ik. In de eerste week van januari las ik al 3 boeken en paste ik mijn challenge bijna aan. Toch maar niet gedaan, het is tenslotte niet altijd vakantie en gedurende het 'echte' leven ligt de prioriteit regelmatig ergens anders.

Ik kreeg gelijk, maar ik had niet verwacht dat ik nog zo lang over een boek doe. Of doe ik heel vaak zo lang over een boek? Dat zal ik dit jaar leren, waarschijnlijk. 26 Januari, we zijn 2 weken verder en ik ben net halverwege het boek. Ik lees 'De eerlijke vinder' van Stephen King. Ook niet echt een schrijver, die erom bekend staat dat z'n boeken wat spanning missen en dat is bij dit boek ook zéker niet het geval.

Het is best confronterend. Lezen is voor mij een belangrijk tijdverdrijf. Ik houd ervan en ik houd ook van dit boek. De afgelopen weken waren niet extreem druk, ik moest niet op dagelijkse basis ergens heen of iets doen, eigenlijk kabbelde alles een beetje door en heb ik mijn vrije tijd waarschijnlijk voornamelijk besteed aan televisie kijken en internetten. Daar zag en deed ik vast hele leuke dingen, maar het boek had ook uit kunnen zijn.

Is dat nou verloren tijd?
Een dag niet gelezen, een dag niet geleefd?

Waarschijnlijk niet. Het zijn keuzes, die ik op dat moment maakte en ik voelde me daar goed bij. Daarover ga ik niet zitten sippen. Maar ik ga nu wel kijken wat ik wanneer waarom doe. Wil ik echt (weer) deze serie kijken of pak ik mijn boek? Inmiddels heb ik wel 'haast'. Over 2,5 week komt de leesclub weer bij elkaar en aan dat boek moet ik nog beginnen. De komende tijd maar kiezen voor lezen dus, in plaats van de televisie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten