Pagina's

maandag 1 juni 2015

Migraine

"Van chocolade krijg je hoofdpijn". Dit is mij vaak met grote stelligheid verteld en toch ik geloofde het niet. Nooit. Als er al een link zat tussen mijn migraine en chocolade, dan was het misschien dat ik voor een aanval meer trek kreeg in chocolade of andere zoetigheid. Nou valt een aanval vaak samen met de menstruatie, en daar is dat al van bekend. 

Vandaag las ik een artikel over migraine, waarin ik gelijk kreeg. Hierin wordt 'trek in zoetigheid' zelfs al het begin van de migraine-aanval genoemd. Net als vlekken of lichtflitsen zien, wat bij mij vooral vroeger de aankondiging was. Ik was toen een jaar of 10. Toen ik in de puberteit deze 'aura's' niet meer zag, werd mijn hoofdpijn gediagnosticeerd als 'spanningshoofdpijn', maar als ik het artikel zo lees, was dat waarschijnlijk ook migraine. Daardoor is gelijk duidelijk waarom al die ontspanningsoefeningen vaak niet werkten, want migraine lijkt ook nog niet veroorzaakt te worden door stress. 

Nieuw voor mij was dat bepaalde tintelingen of zelfs pijn/stijfheid in ledematen, een aankondiging kan zijn. Dat de leeftijd, waarop mensen last hebben van migraine tussen de 15 en 65 ligt, wordt in mijn familie ruim genomen. Zowel mijn dochter als ik hadden het al met 10 jaar, zij misschien al iets eerder, en ook mijn vader van bijna 80 rekent zichzelf nog tot de patiënten.  


Echt optimistisch is het artikel niet. Nog steeds is niet duidelijk wat migraine dan wél veroorzaakt en echt veel medicijnen of therapieën zijn er nog niet voor. In elk geval is het geen ziekte meer voor 'hysterische vrouwen', zoals Freud dacht, en 'aanstellers' worden migrainepatiënten ook niet meer genoemd. 

Eén ding is in elk geval zeker: voor mij is er nu helemaal geen reden meer, om mijn dagelijkse stukje pure chocolade te laten liggen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten