Pagina's

zaterdag 24 februari 2024

WoW: uitstelgedrag

 "Ohja, ik moet een afspraak maken bij de fietsenmaker", bedenk ik mij wanneer ik moet remmen en de linkerrem veel te makkelijk aantrekt. Remmen die het doen is belangrijk, maar zéker op een elektrische fiets. In november kreeg ik al een mailtje van de fietsenmaker, dat de fiets weer eens toe was aan onderhoud, maar ja.. druk druk druk, hoofd vol met komend kleinkind (druk in hoofd dus vooral) en wanneer breng ik de fiets hoe weg? 

Uitstelgedrag: specifiek bij studeren ook wel studie-ontwijkend gedrag (‘sog’)) is het uitstellen van taken die men eigenlijk wil of moet doen en waarbij men weet dat het uitstel waarschijnlijk niet goed is en tot moeilijkheden of extra stress zal leiden. Daarom wordt dit soms ook irrationeel uitstel genoemd.
bron https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitstelgedrag

Uitstellen, ik ben er goed in. Eigenlijk wel toe goed. 's Morgens na de wekker stel ik het opstaan uit, 's avonds op de bank stel ik het naar bed gaan uit. Daar tussendoor stel ik vanalles uit, behalve eten, haha. 

Net als bij het voorbeeld met de fiets hierboven, stel ik het bestellen van herhaalmedicatie tot het laatste moment uit. Zoals mijn hooikoortspillen. Wanneer ik dan 's avonds op de strip zie dat het nu écht moet, pak ik toch snel m'n telefoon (medicijnen voor elf uur 's morgens besteld, liggen drie werkdagen later bij de apotheek, dus dan heb ik nog een halve strip en lijkt het nog láng niet dringend). Gelukkig kun je de receptenlijn tegenwoordig dag en nacht bellen, want toen dat nog tussen acht en half tien moest, was bestellen écht een drama. Ik kon dan wel 'lenen' van een vriendin met dezelfde medicatie, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. En ja, terwijl ik dit typ, heb ik ook even snel de receptenlijn gebeld en niet eens gedacht "dat doe ik zo wel", om het vervolgens weer te vergeten. Ik ben namelijk aan de laatste strip begonnen en met al die bloeiende bomen zijn er soms twee pillen per dag nodig. 

Uitstellen, snel afgeleid zijn en iets eigenlijk niet willen doen dat wel moet waardoor ik uitstel, dat zijn zo ongeveer de ingrediënten die ervoor zorgden dat ik langer over de havo deed dan nodig en nooit een hbo-opleiding afmaakte. De reden dat ik mijn dagboek niet bijhoud, tekeningen niet gemaakt worden, kaartjes te laat gepost worden, foto's van de afgelopen vijfentwintig jaar niet zijn ingeplakt of gesorteerd op de externe harde schijf en deze WoW pas op vrijdag zaterdag online komt. 

Zelfs lezen stel ik wel eens uit, maar als ik eenmaal lees, is dat weer dé boosdoener voor uitstelgedrag. 

Getekende stapel boeken met de tekst "Bookworms will rule the world as soon as they finish one more chapter"

Dan moet ik nu de fietsenmaker maar eens gaan bellen. Eerst een kop koffie. 

 #WoW betekent Write on Wednesday of Word of Week. Iedere woensdag verzint een van de deelnemers, meestal Karin of Irene, een woord waar je over kunt schrijven (bloggen, vloggen of ploggen). Niets moet, alles mag. Je kunt op ieder moment instappen


2 opmerkingen: