Pagina's

vrijdag 12 augustus 2022

Aparte dag

 Had ik hier al verteld dat ik tegenwoordig in twéé leesclubs zit? Zo niet, dan vertel ik het nu. Tegenwoordig zit ik in twee leesclubs. De tweede ontstond door een oproep op facebook in een wijkpagina. Of er mensen zin hadden in een leesclub. Mijn eerste leesclub was op dat moment weinig actief, door corona nog. Dus enthousiast meldde ik mij aan en we zijn inmiddels al twee keer bij elkaar geweest. Leuk en gezellig. Weer eens andere boeken om te lezen en nieuwe contacten. 

We komen niet al te vaak bij elkaar, maar hebben af en toe contact in een appgroep, zoals dat tegenwoordig gaat. Een paar weken terug stelde iemand voor om eens naar een 'Zomertalk' te gaan in het Groninger Forum (als je daar nog nooit bent geweest, gáán! Echt hoor. Momenteel is er een tentoonstelling over onder andere Bat Man) Bij de Zomertalks ontvangt Özcan Akyol verschillende bekende mensen, en dit keer ging het om een schrijfster, Mariken Heitman. Ik had nog nooit van haar gehoord, maar wilde al vaker naar bijeenkomsten met schrijvers. Dat kwam er alleen tot nu toe niet van, maar nu iemand erover begon vond ik het gelijk leuk. Van te voren las ik wél het boek Wormmaan. Een apart, best moeilijk boek (gaf Heitman zelf toe). Won de Libris Literatuurprijs. 

Afijn, lang verhaal kort: we zijn gisteren geweest, het was er leuk en gezellig en we gaan kijken of we zoiets nog vaker kunnen doen. 

Uit voorzorg had ik voor vandaag vrij genomen. Geen idee hoelang we zouden blijven zitten kletsen, ik ben de laatste tijd al niet zo fit en het is mooi weer. Ook een goede reden voor een vrije dag. Bovendien heb ik beide dagen in het weekend wat te doen. 

Vanmorgen was ik weer onmogelijk vroeg wakker. Echt, waarom wordt ik na zeseneenhalf uur slaap wakker? Op mijn vrije dag? Dat slaat toch nergens op? Ik heb nog ruim een uur wat gelegen, maar ben toen maar uit bed gegaan. Lekker even rustig ontbijten, wat zitten, bedenken wat ik zou gaan doen. 

En toen verbaasde ik mezelf. Ik ben de badkamer gaan poetsen. Ja echt. Die badkamer wordt wel eens schoongemaakt, maar ik heb nu echt staan bóenen. Het zweet gutste me aan alle kanten van het lichaam. Waarom doe ik zoiets op de warmste dag van het jaar? Daarna nog de wc beneden gedaan en toen verder toch maar rustig aan. Dit was wel genoeg van het goede, tenslotte. 

De rest van de dag had ik ook eigenlijk steeds het idee dat het zaterdag was. Dat was wel raar. Tot nu toe eigenlijk. Ik zou vanmiddag met een vriendin naar een terrasje, maar dat vergat ik haast, want dat doen we eigenlijk nooit op zaterdag. Helaas kon ze niet (en dacht ik er op tijd aan haar nogmaals te appen) 

Het is apart hoe je op zaterdag kennelijk anders over dingen denkt. "Is de winkel nog wel open" of "ach, dat kaartje kan maandag ook nog gepost" (Ohnee, die moest júist vandaag, op vrijdag! Is gelukkig nog goed gekomen) Mijn man ging aan het eind van de middag weg, toernooi in Duitsland en toen zonk het volgens mij pas echt in dat ik nog een heel weekend voor de boeg heb. Dat deze dag extra was. Wat heerlijk! En na mijn actieve begin, heb ik heerlijk rustig aan gedaan, misschien wel mede doordat ik dacht dat het zaterdag was. 

De eerste leesclub is trouwens ook weer bij elkaar geweest. Ook dat was gezellig. Apart dat ik er nooit aan gedacht heb één van hen te vragen naar zoiets met een schrijver te gaan. 


Een podium met 2 lege stoelen en 2 lage tafeltjes.

Deze foto maakte mijn leesclubgenootje. We zaten helemaal vooraan, dat was fijn, maar ik vond het wat raar staan om dan allebei te gaan zitten foto's maken, dus ik heb haar foto's gevraagd. Ik heb er maar even voor gekozen niet de foto's te nemen met Akyol en Heitman erop. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten