Pagina's

zaterdag 27 augustus 2022

Overrijpe bananen

 Nee, de titel is geen verborgen boodschap. Het betekent precies wat er staat. 

Wij hadden namelijk een paar overrijpe bananen. De vorige keer dat we die hadden, heb ik ze in stukjes in de vriezer gelegd. De volgende dag had ik bananen-ijs! En de dag daarna had ik bananen-ananas-roodfruit-ijs. Ziet er niet helemaal romig uit, maar het was wél lekker. En toen het een beetje ontdooide, kon ik het weer mooi aan elkaar plakken, maar dat geraspte effect is eigenlijk ook wel leuk. In elk geval een heerlijke en gezonde versnapering bij warm weer. 

Links bananenijs en rechts iets dat er uitziet als een mengsel van geraspt bevroren fruit

Inmiddels zijn we een paar weken verder en alweer hadden we overrijpe bananen. Er liggen nog stukjes in de vriezer, dus wat nu? Op een site voor vegan recepten, zag ik de tip voor bananenpannenkoeken. De banaan vervangt dan het ei. Ik besloot dit eens te proberen. Was toch alleen thuis. 

En.. het was lekker! Uiteraard was het lekker, hoe kan een pannenkoek met banaan nou níet lekker zijn? De smaak van de banaan is aanwezig, maar dat is totaal niet erg. Omdat er nog meer bananen lagen, die eergisteren eigenlijk al geconsumeerd hadden moeten worden, heb ik ook de havermout-noten-bananenkoek gemaakt, die ik ooit tegenkwam op het net*. Ziehier de resultaten. Gezond en lekker. Of, nouja, is een pannenkoek gezond? Lekker dan. 

Een stapeltje pannenkoeken, 1 pannenkoek, de havermoutnotenkoek en een stukje daarvan

Overigens bakte ik als student al eens vegan pannenkoeken, door gewoon het ei weg te laten, omdat ik die niet in huis had. Eigenlijk is de banaan dus niet nodig, als je geen zin hebt in die smaak. (en net zo kritisch bent als een hongerige student)

Iemand nog andere lekkere ideeën met een overrijpe banaan? Op dit moment heb ik ze niet, maar soms zijn ze er ineens. 

*Recept havermout-noten-bananensnack


Geen opmerkingen:

Een reactie posten