Pagina's

donderdag 18 augustus 2022

Overstappen? Het blogger dilemma

Uiteindelijk blijkt waarschijnlijk dat deze blog, vol mitsen en maren, niet geschreven (en al helemaal niet online gezet) had hoeven worden

Ik zit er al langer over te denken, een blog met in het webadres een eenvoudiger naam. Bij de vormgeving van Blogger staat dat dat kan, maar.. ooit, toen ik deze blog begon, kon ik ook een kleine wijziging in het webadres doorvoeren, aldus Blogger, maar toen was ik wel alles kwijt. Kon ik de blog opnieuw gaan inrichten. Daar heb ik nu niet zo'n zin in. Toen ging het nog maar om drie blogs en de lay-out.

Als ik tóch m'n blog opnieuw zou moeten maken, zou het ook nog via een andere host kunnen. Wordpress lijkt bij de meeste mensen favoriet. 

Hoe kwam ik tot blogger?
Jaren echt járen geleden hoorde ik over bloggen, geen idee meer via wat of hoe, en kwam op een community dat web-log.com heette. Geloof ik. Alleen van web-streepje-log ben ik nog zeker. Het was een eenvoudig programma, maar iedereen wilde meer en beter en anders, en de site werd steeds trager en (voor mij) ingewikkelder. Ook doordat ik niet regelmatig blogde, raakte ik de feeling met de pagina kwijt. En het werd traaaaag. Helaas ben ik ook de blog kwijtgeraakt. Er stonden toch leuke stukjes op, vooral over activiteiten met m'n kinderen (en ik was niet eens een mamablogger). Voor deze blog gebruikte ik niet mijn naam, maar een nick, die ik ook elders op internet gebruik. (nee, ik zeg niet welke) Ik leerde hiervan wel dat niet alles wat je op internet zet, honderden jaren op internet terug te vinden blijft.

Nieuwe blog
In mei 2011 zag ik op Twitter bij een blogger de uitdaging om te gaan bloggen. Een blogrevival. Een week lang elke dag een blog, was het idee, om bloggen (weer) onder de aandacht te brengen. Ik zocht kort naar blogmogelijkheden en stuitte op blogger. Zo startte ik mijn nieuwe blog, met de bedoeling van een multimediaal 365-dagen project. Multimediaal als in: schrijven, tekenen en fotograferen. Elke dag wat plaatsen uit die categorieën. Ja, dat lukte natuurlijk niet, 365 dagen elke dag wat posten. Het werd mijn fotoblog, gestimuleerd door een foto-per-dag project elders op internet. (maar dat ligt al een tijdje stil)

Deze blog
Vanuit mijn werk kreeg ik de mogelijkheid de cursus Blogs en Columns schrijven te gaan doen. Voor deze cursus moest je een nieuwe blog aanmaken, liefst in Blogger. Liefst met een onderwerp. Met angst en beven besloot ik te gaan schrijven over mijn leven met pijn. Eigenlijk wilde ik hier helemaal niet mee/over bekend zijn op internet, maar voor de duur van de cursus kon ik dat wel doen. Eventueel daarna de blog op 'niet zichtbaar' zetten. Irritant genoeg werden we tijdens de cursus, een half jaar later, gestimuleerd om een blog in Wordpress te maken. Daar had ik toen totaal geen zin meer in. Deze blog was er, ik had dus al eens problemen gehad met een naamsverandering, het was wel goed. 

Wat ik las over Wordpress vond ik ook helemaal niet toegankelijk en bijna alle Wordpress blogs lijken op elkaar. Achtergrondkleur wit, indeling vrijwel hetzelfde. Vaak schitterende foto's, dat moet ik nageven, maar wel in één bepaalde stijl. Blogger leek mij prettiger. Mijn lerares fronste eens bij zoveel eigenwijsheid, maar kon hier eigenlijk niets tegenin brengen. Zij had de initiële tekst over de voorwaarden voor een blog niet geschreven, maar was het hier duidelijk niet mee eens. Ze heeft nog wel gezegd dat een witte achtergrond professioneler zou zijn. En mooier. Maarja, dat is ook maar een mening (en ik was dus eigenwijs) en professioneel is deze blog immers niet.

En nu
Maar goed, nu ik zoek op blogs, vind ik mijn webadres niet meer zo handig of fijn. (als je me zoekt met trefwoord blog+fibromyalgie, sta ik op pagina 26 ofzo, na bedrijven die hun producten en diensten voor fibromyalgie aanbieden... als je me überhaupt al vindt*). En ik wil nog wel eens wat wijzigingen in de lay-out, maar dat gaat niet zo makkelijk (m'n Twitterfeed ernaast plaatsen, bijvoorbeeld) Nog steeds ben ik niet laaiend enthousiast over Wordpress, maar wat dan?

Via Blogtrommel (dé website met informatie voor bloggers) zie ik wel hoe je een blog binnen vijf minuten van Blogger naar Wordpress kunt overzetten. (maar vertrouw ik erop dat ik dan niets kwijt ben?) Op een andere blog van een blogger die al overstapte, lees ik dat je beter vindbaar bent, maar ook makkelijker gebruik kunt maken van verschillende (google-)plug-ins. Wat best raar is. Oh, en hij is weken bezig geweest met overzetten, dus wie zegt dat ik het inderdaad in vijf minuten kan? En alle heen en weer verwijzingen in de blog, die moet ik dan opzoeken en wijzigen?

Wat misschien ook nog kan is een nieuwe blog aan te maken, mijn favoriete (fibromyalgie-)blogs over te zetten en verder een link naar dit blog te doen. Ik kijk ondertussen ook nog naar andere mogelijke hosts of, misschien, helemaal een eigen domein? (eng!)(waarom ook?)

Rustig aan
Afijn, het hoeft niet direct hier en nu, maar hoe meer er op deze blog bijkomt, hoe meer er overgezet moet worden. Dus misschien is snel beslissen ook wel zo handig. Aan de andere kant lees ik net (ook) bij Blogtrommel, dat Blogger misschien door veel bloggers niet voor vol aangezien wordt, maar dat hij het eigenlijk wel een goede site vindt voor gratis bloggen. En ik zie bij een andere, gerenommeerde, blogger dat er veel meer mogelijk is nu met lay-out. Zij is blogster van het eerste uur (1998) en zit nog steeds op blogger! Of, nouja, sinds 2007. Kun je dan 'nog steeds' zeggen? Kennelijk is ook onder meer doorgewinterde bloggers overstappen op bijvoorbeeld Wordpress niet zo vanzelfsprekend.

Geld ga ik waarschijnlijk niet uitgeven aan bloggen. Tenslotte wil ik er geen geld mee verdienen. En ik zou kunnen beginnen uit te zoeken of ik mijn blog op een andere manier beter te vinden kan maken. (en nog steeds vraag ik me af: wil ik dat? Is dat echt nodig?)

En zo zou het maar zo kunnen dat deze hele blog niet geschreven had hoeven worden, maar ik heb wat rondgekeken, me georiënteerd, en een en ander op een rijtje gezet. Een meer 'eigen' webadres, dat ga ik toch  nog eens onderzoeken. 

 

Laptop met plaatjes op het scherm, een goudkleurige beker, wat lampjes en schrijfblok

 (zoekend op gratis afbeeldingen voor bij dit blog, omdat mijn creativiteit even op reis was, snap ik nu wel waar al die mooie foto's op de Wordpress-blogs vandaan komen en hoe het komt dat die allemaal hetzelfde lijken)


*als je zoekt op blog + Ria + fibromyalgie sta ik bovenaan!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten