Pagina's

maandag 22 augustus 2022

Nog meer appels

Ooit, een hele tijd geleden, stond ik voor de Bonsaiclub Noord met een standje op een tuinbeurs, ergens in Noord Nederland. Ontzettend leuk en gezellig om te doen. Achter ons stond een standje van een vereniging ter behoud van oud Groningse fruitrassen, de Noordelijke Pomologische Vereniging (denk ik) 

Als bonsailiefhebbers vonden wij hun werk enorm interessant. Ter plekke entten ze het fruitras van je keuze op een sterkere onderstam. Meestal doe je dat op een onderstam van ongeveer een meter, wij, als bonsailiefhebbers, wilden onze fruitboom natuurlijk zo klein mogelijk en zo kregen wij een onderstam van een paar centimeter. De medewerkers van de NPV vonden onze vraag leuk en deden hun best. 

Voor een bonsai is het van belang dat je een dikke stam krijgt. Tenminste, dat is een manier. Omdat bij mij ook veel boompjes het leven lieten, door een gebrek aan verzorging, plantte ik mijn Groninger Kroon (een appelsoort) in de volle grond, nadat mijn peer (geen idee meer welke) het niet had gered in het potje. Voordeel van de volle grond is, dat je boompje sneller groeit, waardoor die dikkere stam sneller een feit is dan in een pot. 

Het nadeel van die volle grond is, dat groei niet belemmerd wordt. Niet bonsaimensen zullen dat als voordeel zien. Ook een ent met een onderstam van slechts een paar centimeters groeit lekker door, zodat ik nu een volgroeide appelboom in de tuin heb. Voorgaande jaren snoeide ik deze nog, maar dit jaar kwam ik er niet aan toe. Gevolg: héél veel appels! 

Maar wanneer pluk je die? 

Ik had al eerder appels van deze boom, een stuk of zes per keer, maar die smaakten alsof ik te enthousiast te vroeg geplukt had. Dat wil ik nu dus voorkomen. Op internet lees ik dat de Groninger Kroon eind september, begin oktober geplukt kan worden. Ik lees op algemene sites over appels, dat je ze kunt plukken wanneer ze hun kleur (beetje rood) hebben, makkelijk loslaten als je ze vastpakt of wanneer ze al op de grond vallen. 

Nu is het niet eind september, maar mijn appels kleuren al redelijk rood maar niet zo rood als ze volgens de soortengids horen te zijn. Wanneer ik tegen een tak stoot vallen er een aantal en, het is jammer, er hangen er zelfs te rotten in de boom (dat is goed voor insecten, dus vooruit). 

Dus wat nu? 
Zijn mijn appels vroeger gerijpt, door het weer? Zou zomaar kunnen. Moet ik ze toch laten hangen? Pff.. lastig hoor. 



Appelbloesems

Veel bloesems in het voorjaar, waren al een voorzichtige indicatie voor de oogst nu. 

Collage van appels aan de boom

De boom in z'n geheel


4 opmerkingen:

  1. Uit een gevallen exemplaar een hapje nemen. Zo deed ik het ook altijd toen ik nog fruitbomen had. (behalve bij de kersen. Als die zwart zag van de vogels was ik al te laat)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een idee, maar het is een wat zure appelsoort, dus ik vind hem niet echt lekker. Er liggen nu afgevallen exemplaren in de koelkast, waarschijnlijk voor een appeltaart of Hete Bliksem of zoiets.

      Verwijderen
  2. Wij hebben drie weken terug een mini appelboom in de tuin gezet. Ik kijk er echt naar uit om de bloesems te zien en ben natuurlijk nieuwsgierig wanneer we onze eerste appeltjes gaan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen