Pagina's

maandag 27 juni 2022

Was het het waard?

 Vandaag ben ik vrij. Hoewel ik gevoelsmatig nog steeds niet lijk te kunnen accepteren dat twee dagen festival teveel voor me zijn, weet ik verstandelijk heel goed dat ik na zo'n druk weekend beter even een dag niets moet doen. Of in elk geval niet direct naar het werk moet gaan. 

Een aantal keren schreef ik over mijn toestand na een dagje stembureau. De dag erna heb ik hoofdpijn en doet m'n hele lijf zeer. Na de zoveelste keer een verpeste vrije dag, besloot ik dat het genoeg was. Hoe leuk en gezellig het zitten op een stembureau ook is. Hoe nuttig ook voor onze democratie, het was genoeg. Het verdedigen van onze democratie, door plaats te nemen in een stembureau laat ik vanaf nu over aan anderen. 

Bijna ging ik dit jaar toch nog voor de bijl. Ik gaf me op voor de voorverkiezingen, rustiger dagen voor de officiële stemdag en zonder het tellen 's avonds. Daarvoor werd ik niet geselecteerd, maar ik werd wél via e-mail, zowel thuis als op het werk, en telefonisch gevraagd om toch alsjeblieft op de officiële dag zitting te nemen. Die week lag m'n moeder in het ziekenhuis, het was een paar dagen voor haar overlijden. Dat gaf voor mij de doorslag, ik ging niet. Anders had ik me mogelijk toch weer gewonnen gegeven. 

Al met al was mijn conclusie in 2021 dat het positieve van zitten op/in het stembureau niet opwoog tegen de dag erna. De pijn en algehele malaise. De grote vraag is dan nu: is het festival het wél waard. Was anderhalve dag teveel? Had ik beter één dag kunnen doen? 

Voor zoals ik me nu voel kan ik van ganser harte zeggen dat het het waard was. De pijn valt op zich mee, er is geen hoofdpijn of hele erge malaise, zoals na een dag stembureau. De activiteiten zijn natuurlijk ook compleet anders. Ten eerste zijn de uren van één dag stembureau gelijk aan twee dagen Hunzefestival. Ja, zo'n dag op het stembureau is lang. Ten tweede is zo'n dag stembureau vooral zitten en hoe makkelijk dat ook lijkt, dat is voor het lichaam zwaarder dan wat rondlopen, zitten en weer rondlopen. Vervolgens is zo'n dagje festival ook veel ontspannener. Het enige dat je hoeft te doen, is ervoor zorgen dat mensen plezier hebben. Vooral kinderen. Het is feest! In tegenstelling tot een dagje stembureau, hoewel dat een feest der democratie is. 

Al met al: Ja! Het was het waard. Hoewel ik toch blij ben dat ik wat eerder weggegaan ben. En dat ik vandaag niet op hoef te ruimen of te werken. 

Lammetjes drinken bij een schaap, op de achtergrond een lepelaar

Ook een feestje: op weg naar het festival zag ik deze lepelaar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten