Pagina's

zaterdag 15 juli 2023

#WOT: veranderen

 Ik vind mijzelf altijd een goede bankzitter. Ik zit er veel en graag, doe er bijna alles wat ik leuk vind om te doen. Dit verandert wanneer ik er niet af kan of mag. Dan lijk ik helemaal geen goede bankzitter, maar juist iemand die heel veel dingen wil doen, die niet op de bank kunnen. 

Veranderen: Zodanig aan iets werken of iets behandelen dat het anders wordt.
[bron: encyclo.nl]

Het leven kan op elk moment zomaar ineens veranderen. Zo wilde ik van de week op mijn fiets stappen en scheurde tijdens die beweging mijn kuitspier. Zweepslag. Ik veranderde van een niet zo mobiel persoon naar een nog immobieler persoon. De dag ervoor had ik namelijk van de revalidatiearts in het ziekenhuis gehoord dat ik nog zo min mogelijk mag bewegen. Mijn voeten, die de hielspoor ontgroeid zijn en nu gewoon helemaal zeer doen, geïrriteerd zijn tot het uiterste ofzo, moeten rust. Een speciale schoenmaker gaat een paar schoenen aanpassen, met extra zachte inlegzolen. Voor wanneer ik nog wel ga lopen. Fietsen mag ik met die arme voeten nog wel doen, maar opstappen is nu dus een probleem. 

De enige constante in het leven is dat alles verandert.
De laatste tijd lijkt mijn lichaam sneller te veranderen en vooral in negatieve zin. Ik was al te dik, maar door de hielspoor bewoog ik minder en bleef ik hetzelfde eten. Oké, misschien wel meer. Frustratie enzo. Dus werd ik logischerwijs nog dikker. Ondertussen gaat mijn conditie met sprongen achteruit tot een punt dat ik het amper nog conditie durf te noemen. Daar wil ik verandering in brengen, dus meldde ik me aan voor een GLI traject

Ik doe m'n best. De frustratie van de uitkomst bij de revalidatiearts kocht ik niet af met lekker eten, maar met een heerlijk dik boek. En met het mooie weer was het geen straf om overal heen te fietsen. Mijn lichaam lijkt daar anders over te denken. Het lijkt wel of dat alleen maar wil veranderen in een couchpotato. 

Na een paar dagen zitten balen op de bank, dagen waarin het nieuwe boek al uitgelezen is en een nieuwe gestart, probeer ik mijzelf toch weer bijelkaar te rapen en nog langzamer te veranderen in een persoon, die wat aan beweging doet. Gisteren hometrainer, fietsen mag als het niet zeer doet. Vandaag oefeningen op internet gezocht die je bij zweepslag moet doen én ze gedaan. Daarnaast binnen mijn kunnen wat aan de hobby 'planten' gedaan. Dat is dus zo goed als niets, maar ik was even van de bank.

Het frustreert. Steeds als ik m'n best doe te veranderen in een actiever, sterker en fitter persoon, komt m'n lichaam weer met een harde STOP. Alsof het niet wil veranderen, behalve naar een soort zachte vette zitzak als in de film Wall-e. Maar niet als ik het kan helpen! Ik zal veranderen! Fit en slank zal ik niet meer worden, maar fitter en slanker dan nu is zéker een veranderdoel. 

Wie wel erg goed was in bankliggen, was de hond. Inmiddels is het alweer twee jaar geleden dat we hem moesten laten inslapen. Ook dat was een hele verandering. 



  Doe je mee?

#WOT of Write on Thursday. Een Engelse aanduiding voor iets wat ik op een Nederlands blog (Verwondervrouw voorheen Ipixitude) vond. Het idee is elke donderdag een blog te schrijven over het woord van die dag, dat door @ireenbertholee verzonnen wordt.  (vanwege omstandigheden zal Karin tijdelijk de WOT verzorgen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten