Pagina's

donderdag 20 juli 2023

#WOT: Wat is kunst?

 Kunst, wat is het? Laten we beginnen met de definitie:

Kunst is het vermogen om dat wat in geest of gemoed leeft of gewekt is, op zodanige wijze tot uiting te brengen, dat het kan ontroeren door schoonheid. Kunst is een ambacht dat bedoeld is om de zintuigen te prikkelen.
[bron: https://www.ensie.nl/redactie-ensie/kunst]

Heb je daar wat aan? Ik niet. 

Kunst, ik ben er al lange tijd door geïntrigeerd. Wat maakt dat het ene schilderij als een geweldig [duur] kunstwerk gezien wordt en een ander, in mijn ogen zelfde soort, exemplaar als kitsch? Wat mis ik? Wist ik het maar. 

Vroeger, ooit, op de havo, langer geleden dan ik graag vertel, waren de alfa-vakken niets voor mij. Oh wat was ik blij met wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Geen geschiedenis, geen jaartallen en vooral: geen kunstgeschiedenis. Drie keer raden voor welke cursus ik me al een aantal keren bijna heb aangemeld? Nou? Juist, kunstgeschiedenis. Terwijl ik ondertussen ook al graag boeken lees, waaruit ik ook leer over de geschiedenis. 

Wat weet ik van kunst?
Er is kunst, waarvan ik weet dat het kunst is want dat heb ik zo geleerd, dat ik hartstikke mooi vind. Vincent van Gogh z'n schilderijen bijvoorbeeld. Geweldig. En zo lekker opvallend van hem ook. Kun je haast niet de mist mee ingaan. 

Lastiger wordt het met de eerdere en andere schilders. Of van dezelfde periode. Wie dan ook. Manet of Monet. Zeg het maar. 

Wanneer ik naar een museum ga, en dat ga ik graag, maakt het me niet eens altijd uit wie wat schilderde. Vaak vind ik het gewoon mooi. Andere keren vraag ik me af waarom ik het bijzonder zou moeten vinden. Vandaar die cursus dus. Ik heb het gevoel dat ik wat mis, wanneer ik de schilderijen bewonder. Ja, mooi of niet mooi, maar welke lagen zitten er nog meer in? 

Dus ik kocht boeken over de symbolen in de schilderkunst en keek naar kunstprogramma's op tv. Ik zie het nog steeds niet en ik geloof niet dat ik het snap. Ik leerde wel andere dingen. Dat kunstenaars uit een bepaalde periode bepaalde vruchten schilderden, die toen nog niet gangbaar waren in Nederland. Dat ze bloemen bij elkaar in een vaas zetten, die niet tegelijkertijd bloeien. Echt een interessant kijkje in de geschiedenis. Ik heb een rijtje schilderijen van dezelfde schilder wel eens 'het Instagram voordat er Instagram was' genoemd.  Maar buiten dat ik schilderijen mooi, dat ik compositie bewonder en dat ze me een bijzonder inkijkje kunnen geven in het dagelijks leven van ooit, weet ik verder ook waar ik naar kijk? 

Moet je kunst snappen?
Kunst is een ambacht die moet ontroeren, aldus de definitie. Is het dan écht belangrijk dat ik weet waar ik naar kijk? Is het niet genoeg om het mooi te vinden? Of juist niet? 

Gaandeweg leer ik steeds meer, maar die cursus, die komt er nog wel eens. Misschien dat ik dan ook eindelijk een bevredigend antwoord krijg op wat kunst nou eigenlijk is. 


Zou Nijntje Mondriaan echt mooi vinden? Of vooral de primaire kleuren. 


  Doe je mee?

#WOT of Write on Thursday. Een Engelse aanduiding voor iets wat ik op een Nederlands blog (Verwondervrouw voorheen Ipixitude) vond. Het idee is elke donderdag een blog te schrijven over het woord van die dag, dat door @ireenbertholee verzonnen wordt.  (vanwege omstandigheden zal Karin tijdelijk de WOT verzorgen)

 

1 opmerking:

  1. Op school had ik kunstgeschiedenis, en dat vond ik erg interessant. Nu vind ik kunst verder best een beetje moeilijk. Ik ben zo iemand die denkt: 'Dat kan een kind toch ook?' en ik weet dat dit de verkeerde gedachte is.

    BeantwoordenVerwijderen