Pagina's

donderdag 30 juni 2016

Zitten is het nieuwe roken

Het bandje om mijn pols bromt. 'Jaha' denk ik ongeduldig en zuchtend sta ik op van mijn bureau om wat printjes naar een collega te brengen. "Een zittend leven duurt niet lang", zo kopte NRC Weekend 2 jaar terug. Op de foto een kantoormedewerker die lui achterover leunt op zijn stoel. Een zittend leven duurt misschien niet lang, maar ziet er comfortabel uit. Het artikel hangt op mijn kantoor, in het zicht, zodat ik er dagelijks aan denk.

'Zitten is het nieuwe roken', zo lees je tegenwoordig ook. Je valt er alleen minder mensen mee lastig, denk ik dan, maar het gaat hier over de gevolgen voor je gezondheid, niet over de activiteit op zich. En zitten is slecht, tenminste, als je het teveel aaneengesloten doet. Zoals de gemiddelde kantoormedewerker dus. Zoals ik.

Het vervelende van deze ontdekking is, dat je een paar uur stilzitten niet goed kunt maken met een paar uur sporten achteraf. Dus kantoormensen die 's avonds fanatiek sporten, moeten óók overdag vaak even van de stoel. Langdurig zitten in dezelfde houding verhoogt de kans op hart- en vaatziekten en diabetes, ook als je verder een gezond gewicht hebt en buiten je kantoorbaan veel beweegt. Zitten/hangen voor de tv blijkt trouwens nog ongezonder, zo zegt bovenstaand artikel.

De makers van mijn nieuwe stappenteller wisten dit. Bij alle instellingen die hij heeft, en dat zijn er best veel kom ik achter, kun je ook instellen dat je een seintje krijgt wanneer je langer dan een half uur of uur zit. Ik ging voor een half uur, denkende dat ik wel vaker opsta van mijn bureau, voor wat te drinken om maar wat te noemen, maar dat valt dus tegen. Al regelmatig bromde de 'reminder' aan mijn pols en bracht mij in beweging. Soms dus met wat printjes naar mijn collega, andere keren even een rondje kantoor en ook naar boven voor een bekertje thee. Het gaat om even bewegen, het bloed weer door de spieren laten stromen, je hoeft geen marathon te lopen.Voor de tv blijkt dat reclames tussendoor helemaal niet zo gek zijn. Wel gezond, eigenlijk, als je die tijd benut voor (weer) wat te drinken of een plaspauze.

Ook voor de pijn in spieren en gewrichten van een fibromyalgiepatiënt is het goed om regelmatig even te bewegen. Lang achter elkaar zitten of liggen maakt de spieren stijver en pijnlijk. In elk geval bij mij vermindert dat bij een korte wandeling, zelfs naar de keuken of wc, maar het opstaan is moeilijk.

Ik denk aan rokende collega's, die gedreven door hun behoefte aan nicotine, regelmatig even naar buiten of het rookhok lopen. Ineens heeft roken een gezondheidsvoordeel. Roken is het nieuwe fitness!
Nah.. waarschijnlijk niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten