Pagina's

donderdag 21 september 2023

#WOT: Veiling

Ik moet er nog foto's van hebben, volgens mij, van de bloemenveiling in Aalsmeer. Een vriendin van mij werkte daar vroeger. In alle vroegte reed ze erheen vanuit Utrecht, over lege zesbaans wegen, naar hallen, waar op dat onmogelijke vroege tijdstip al druk gewerkt werd. 

Een veiling is een markt waarbij één of meer objecten worden toegewezen aan bieders aan de hand van welgedefinieerde regels. Deze regels specificeren voor elke bieder welke objecten hij wint en hoeveel hij moet betalen, afhankelijk van zijn bod en de biedingen van andere bieders.
wikipedia.org

 Die foto's zijn dan in het analoge tijdperk gemaakt en áls ik ze al heb, zijn het dia's. Kleine kans dus dat ik ze terug ga vinden. Wat mij bijbleef van deze veiling waren de ellenlange karren met snijbloemen. Zoveel! Als er foto's zijn, zijn ze daarvan. Ook bleef de spanning van de ronddraaiende veilingklok me bij wanneer drukt iemand het eerst af? Daar mochten natuurlijk geen foto's van. 

Jeetje, deze herinnering is toch al gauw dertig jaar oud. Of nog net een paar jaar ouder. Wat vliegt de tijd! De ronddraaiende klok is nu vast digitaal, als het tenminste nog zo gaat. 

Naast de bloemenveiling is er natuurlijk ook de groente- en fruitveiling en de kunstveilingen. Vooral die laatste is van een heel andere orde. Denk aan Sotheby's in Londen, waar artikelen voor miljoenen over de toonbank gaan. (zeg je dat zo bij een veilinghuis?) Het lijkt me bijzonder als je met een bordje in je hand onbeperkt kunt bieden. Bijzonder om mee te maken en nog bijzonderder (dat is Nederlands? Geen rood golfje eronder, goh) om zo ongelimiteerd te kunnen bieden. Op onzinnige zaken, zo lijkt het soms. Dat je een schilderij van een bekende meester voor een paar, nouja honderd, miljoen koopt, daar kan ik me misschien nog in vinden. Maar gebruiksvoorwerpen van ooit bekende mensen? Leuk hoor, maar wat moet je met de zakdoek van Dickens of een lepeltje van Shakespeare. Dan moet je wel een hele grote fan zijn. (ik noem maar wat hoor, geen idee of deze items ooit geveild zijn, waarschijnlijk niet, maar je hoort soms de wildste dingen)

Het meest aparte dat ik me van de laatste tijd herinner, qua veilingen, is het werk van Banksy, dat na aftikken door een versnipperaar ging. Daarna was het gewoon nóg meer waard! Het steeg 18 miljoen euro in waarde. Ná beschadiging. Gekkenwerk.

Oké, misschien is elke week een bosje bloemen kopen, die eerst op de veiling zijn gewaardeerd, nog gekker. Duurder uiteindelijk, want het kost alleen maar geld. Maar zo'n rij karretjes met bloemen, dat ziet er toch ook wel uit als een bepaald kunstwerk. Of lappendeken. Kijk hier maar, bij google search. Dan pak ik zelf even een bloemenfoto, die niet op een veiling gemaakt is.



Doe je mee?

#WOT of Write on Thursday. Een Engelse aanduiding voor iets wat ik op een Nederlands blog (Verwondervrouw voorheen Ipixitude) vond. Het idee is elke donderdag een blog te schrijven over het woord van die dag, dat door @ireenbertholee verzonnen wordt.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten