Pagina's

donderdag 12 januari 2023

#WOT: Zacht

Zacht (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord): 1) niet hard; = week, 2) bijna niet merkbaar: iem. zacht aanstoten, 3) niet luid, bijna onverstaanbaar: zacht spreken, 4) niet ruw: een zachte hand, 5) met weinig kalk: zacht water, 6) aangenaam: een zachte winter niet koud, 7)(van de dood) niet pijnlijk, 8) niet snel: zacht rijden, 9) niet grof of bars; = goedig: een zacht karakter, 10) geleidelijk, zonder sprongen: een zachte landing

Zachtjes drupt de regen van het plafond.

 Ohnee.. wacht, wát? 

 Ja, inderdaad. Regen. Van het plafond. Ik werk in een gebouw dat nu zo'n 16 jaar oud is en het is nooit waterdicht geweest, zo lijkt het. Lek als een mandje wil ik het niet noemen, omdat dat ook gelijk weer zo negatief klinkt. Een aantal jaren terug is er een extra buitengevel omheen gezet. Bij de ramen zou het niet meer tochten en eindelijk zou het niet meer lekken. Meestal klopt dat, maar deze keer niet. Handdoeken voor de ramen doen vermoeden dat het tochten ook niet echt voorbij was. 

Misschien wordt het weer extremer, waardoor er nog meer moeite voor droge vloerbedekking gedaan moet worden. Het klimaat verandert, tenslotte. Deze winter bevestigt dat, na de extreem droge zomer. Ik houd niet van kou of wind en regen. Als ik moet kiezen, kies ik toch voor droge koude vorst boven wind en storm. Als het dan toch winter moet zijn, dan maar goed. Dit is toch gewoon steeds maar weer herfst?

Bovendien, dit weer maakt mij toch wel angstig voor de gevolgen. Nu geen sneeuw in de Alpen, voorspelt een nog drogere zomer dan afgelopen jaar, hoorde ik van de week. Geen sneeuw is geen smeltwater, waar ons land toch zo'n beetje op drijft. Figuurlijk gezien. En ja, we hebben regen, maar dat spoelt gelijk weg naar zee, daar hebben we van 't zomer niets meer aan. 

Ik ben geen type dat op de barricaden gaat staan om de regering ervan te doordringen dat het nu toch écht tijd is voor actie. Als ik zo'n type was, had ik dat 30 jaar terug moeten doen. Alsof er toen iemand met invloed luisterde naar welke barricade dan ook. Zelfs nu proberen ze klimaatmaatregelen nog tegen te houden. Ze lijken nu zelfs nog hun kop in het zand te steken. Nou, hebben ze van 't zomer geluk, droog zand genoeg. 'Als het kalf verdronken is, dempt men de put', is het gezegde, maar inmiddels staan de putten zomers zo droog, dat er geen kalf meer in verdrinkt. Hoogstens z'n nek breekt.

Ik doe wel m'n best zo goed mogelijk te leven, klimaattechnisch, maarja, vlieg van 't zomer toch weer naar Portugal. Weegt geen vlees eten daar voldoende tegenop? Vast niet. Mag ik dan mopperen op die regering? Hmm. Probleem is een beetje dat we natuurlijk voor een andere manier van reizen kunnen kiezen, maar dat is veel duurder, we zijn langer onderweg én het vliegtuig gaat alsnog. Bovendien gaan we dit jaar van Portugal gelijk door naar Noorwegen en dat wordt met ander vervoer wel een hele langdurige reis.

Ondertussen drupt het gestaag door hier. Stormen als vandaag, die waren er ook voordat het klimaat een duik nam. Alleen niet in januari, eerder in november. Een gebouw zou daar tegen bestand moeten zijn, zou je zeggen. Zachtjesaan heb ik er nog weinig vertrouwen in dat het ooit goed komt.

 

Sonny Angel in een bakje water

Ter illustratie heb ik Angel in een bakje water gezet. Het zou kunnen dat dit aan het eind van de dag werkelijkheid zou zijn geweest, maar ik heb er een gieter bij gepakt. Voor het effect. 



Doe je mee?
#WOT of Write on Thursday. Een Engelse aanduiding voor iets wat ik op een Nederlands blog (Machtige Muizenissen voorheen Ipixitude) vond. Het idee is elke donderdag een blog te schrijven over het woord van die dag, dat door 
@ireenbertholee verzonnen wordt.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten