Pagina's

vrijdag 6 mei 2016

Vrijheid vieren we!

Vrijheid moeten we vieren, maar als het geen mooi weer is, is zo'n Bevrijdingsdag voor mij toch een (vrije) dag als alle anderen. Jaren terug kwam ik er al achter dat wat kil, vochtig weer nogal van invloed is op mijn gewrichten en dat een uurtje zitten op zo'n vochtig veld nog dagenlang invloed uitoefent. Daarom neem ik tegenwoordig een slaapzak mee, om op te zitten. Wel zo aangenaam.

Gisteren stond ons niets in de weg. In tegenstelling tot de weersvoorspellingen van een week terug was het heerlijk warm, droog en zonnig! Omdat vrienden van ons met de auto gaan, en voor een parkeerplek graag vroeg zijn, gingen ook wij al op tijd richting Stadspark. Dat we niet de enigen waren, was al snel duidelijk. We reden middenin een lange stoet fietsers. Wel konden we onze fiets nog redelijk in de buurt van het park kwijt, dat scheelde. Handig, op tijd zijn.

Bevrijdingsfestival Groningen


Dit jaar was de opening van de festivals in Groningen, dus Premier Rutte stak het vuur aan, aangekondigd door Ali B. Het springen, waartoe de laatste aanmoedigde, veroorzaakte volgens mij weer een kleine plaatselijke aardbeving. Ik had in elk geval het idee de grond te voelen trillen, en alle 125.000 mensen waren toen nog lang niet aanwezig!

Het festival ging verder voor ons voorbij, zoals we het meestal beleven. We zitten gezellig met een vaste groep vrienden, kletsen en drinken wat, en krijgen amper wat mee van de muziek. Nu het zo druk was nog minder. Meestal beleven we het 5 voor 5 moment wel, gisteren ging dat volledig langs me heen.

Op het festival is natuurlijk vanalles te drinken en te eten, water is gratis. Speciaal daarvoor nam ik mijn eigen waterflesje mee, dat scheelt dan weer afval, maar de rijen voor dat gratis water waren láng! Dus toch maar aan het bier en de cola gegaan. En een heerlijk belegd knoflookbrood.

Uiteindelijk gingen man en ik pas weg toen Kensington optrad. Man wilde deze band graag nog zien, maar het was zó druk, dat we er weinig van zagen. Het geluid was wel goed, de muziek ook.

Terwijl wij dus het festival de rug toekeerden, moesten we nog steeds tegen een grote stroom nieuwe bezoekers in worstelen. Onvoorstelbaar, of misschien toch wel, want het weer was nog steeds lekker.


's Avonds een tegenvaller voor mij: ook met droog, warm en zonnig weer doet mijn hele lijf pijn na een middagje festival. Lopen, zitten en zelfs liggen deed zeer. Gelukkig helpt een nachtje slapen, en gelukkig ben ik daar nog redelijk goed in, slapen.

Vandaag vieren we weer, maar dan wat anders: alvast de verjaardag van mijn zoon die zondag 17 wordt. Lekker met een barbecue in de tuin, gezellig met familie en vrienden om ons heen. Het leven (in vrijheid) is te mooi om niet te vieren.
Bevrijdingsfestival Groningen
Feestelijke confetti, rijen voor het water, vele en vele rijen met fietsen,
grote drukte bij Kensington


Lees ook: Bevrijdingsfestival Groningen en hier  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten