Pagina's

maandag 2 mei 2016

Het nut van beschermende kleding

Gisteren was het eindelijk mooi weer, lekker om in de tuin te zitten. Ik pakte een beker thee, een stukje chocolade en een boek en zette mij op één van de tuinstoelen. Snoet in de zon, heerlijk! Genietend keek ik rond en zag natuurlijk gelijk wat ik liever niet wil zien. Onkruid, in de vorm van dikke graspollen waar eigenlijk alleen planten horen te staan of tegels te liggen. Het is onvoorstelbaar hoeveel gras er groeit in mijn gazonvrije tuin.

AardnootMet de kop thee in de hand zat ik er peinzend naar te staren. Dit wordt natuurlijk alleen maar erger, over 3 weken ga ik met vakantie, wat tref ik aan als ik terugkom? Besluiteloos kijk ik nog eens naar mijn boek, maar dan sta ik kordaat op: even een kwartiertje graspollen trekken en dan weer zitten en lezen. Dit kan natuurlijk diverse keren herhaald worden vandaag. Zo gedacht, zo gedaan. Opgewekt trek ik het gras eruit. Daar waar de grens tussen border en tegels zit, gaat het hartstikke goed. In de tuin zelf vind ik een pinda, wintervoorraad voor een Vlaamse Gaai. Arme vogel, die is hij kwijt.

Er ontstaat al snel een dikke laag groen-met-klei in de GFT-bak. En ja, die klei schud ik er echt zo goed mogelijk af. Dan ineens, ik heb mijn handen vol met gras, een scherpe pijn in mijn hand. Ai.. er steekt een stekel in  mijn hand, denk ik, eraan trekkend. Tot mijn schrik moet ik flink doortrekken, het takje steekt zo'n 1,5 centimeter onder de huid door! Auw! Snel ga ik naar binnen, was mijn handen en maak een bak met sodawater. Hiermee zet ik mij weer in de tuinstoel, het zweet breekt me aan alle kanten uit en het duizelt me enigszins.

Kardinge
Na rustig een half uurtje zitten en een glas cola wordt het al beter. De rest van de dag doe ik niets meer in de tuin. Het fototoestel en een aantal mooi plekken lonken, en met de fiets ga ik op pad.

Vandaag is mijn hand wat stijf en pijnlijk, vooral daar waar het takje onder mijn huid zat. Logisch natuurlijk. Echt veel schade is er niet aangericht, gelukkig maar. Tijd voor in de tuin werken heb ik niet, maar dat mag ik ook niet eerder dan dat ik dit veilig kan doen. In tegenstelling tot wat ik altijd dacht zijn de handschoenen niet om te zorgen dat je handen schoon blijven, daarvoor waren ze trouwens ook vrij nutteloos. Ook voor de kleine karweitjes tussendoor zal ik in het vervolg de tuinhandschoenen dragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten